Skip to main content
Home » Industry 4.0 » Digitalisering op maat van menselijke en financiële mogelijkheden
Innovatie

Digitalisering op maat van menselijke en financiële mogelijkheden

Xavier Werbrouck

Managing Director

CadCorner

De digitalisering kan zowel voor grote als kleine bedrijven een meerwaarde opleveren. “Maar ze dient dan wel juist te worden aangepakt: stapsgewijs en met oog voor de mensen”, vertelt Xavier Werbrouck, Managing Director van CadCorner.

Tekst: Joris Hendrickx

Hoe belangrijk zijn de mensen voor het slagen van een digitaliseringsproject?

“Veel bedrijven slagen er niet in om door te stoten tot een echte en permanente waardegeneratie omdat de digitalisering niet voldoende wordt gedragen doorheen de ganse organisatie. De digitale transformatie moet zowel van bovenaf als van onderuit gebeuren, en door alle afdelingen. Dat betekent dat je mensen van verschillende afdelingen en niveaus met elkaar moet laten spreken, dat je iedereen moet betrekken en dat iedereen ook de meerwaarde moet zien voor zichzelf.”

“Je kan veel realiseren door de mensen anders te doen nadenken, op te leiden en te coachen over hoe ze best kunnen omgaan met digitale tools. De digitalisering maakt mensen immers niet overbodig. Het geeft hen eerder de kans om via omscholing en bijscholing een grotere meerwaarde te hebben én om efficiënter te gaan werken. En op die manier vergroot hun jobzekerheid.”

Welke misverstanden bestaan er rond digitalisering?

“Digitalisering is geen einddoel en het is nooit af. Het is een traject waarbij je continu met kleine stappen verder optimaliseert om je bedrijf performanter en toekomstbestendig te maken. Het hoeft dus niet onmiddellijk een groot project te zijn dat enorme budgetten vergt. Zowel voor grote als kleine bedrijven kunnen we heel mooie projecten realiseren.”

De digitale transformatie moet zowel van bovenaf als van onderuit gebeuren, en doorheen alle afdelingen.

“Het komt er vooral op aan om te kijken welke specifieke technologieën voor jouw bedrijf een meerwaarde kunnen opleveren, en om een stappenplan uit te stippelen waarmee je over meerdere jaren kan optimaliseren. En je moet het vooral ook doen, want stilstaan is achteruitgaan.”

Hoe pakken jullie het aan?

“Als adviespartner willen we bedrijven helpen om op een out-of-the-box manier naar hun business te kijken. Zo komen ze immers tot nieuwe inzichten over hoe sommige dingen beter kunnen worden aangepakt. We doen dat met awareness-sessies, op basis waarvan we een value discovery assessment opstellen. Die assessment geeft de value drivers weer die het bedrijf kunnen aanzetten om stappen te zetten op het vlak van digitalisering, en wat dat kan opleveren.”

“Vervolgens stellen we op maat een roadmap op die bestaat uit meerdere hapklare stappen waarmee het bedrijf over meerdere jaren kan verbeteren. En om resultaat te garanderen, zullen we dat traject dan continu opvolgen en onder controle houden.”

Next article