Hoe geven we onze samenleving door aan de volgende generatie op een verantwoorde manier? “Het lijkt een idee dat pas de laatste jaren opgang maakt, maar dat klopt niet”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
“Elk goed en gezond bedrijf denkt na over de lange termijn. Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf morgen, volgend jaar en over tien jaar nog bestaat en relevant is? Hoe zorg ik voor opvolging binnen het aandeelhouderschap? Hoe pas ik mij aan veranderende omstandigheden aan? Die voortdurende balans in een onderneming tussen het dagelijkse beheer en het voortbestaan op lange termijn, is duurzaamheid in de generieke zin. Duurzaamheid is dan ook geen nieuw begrip, maar wel een concept dat elke ondernemer eigenlijk al kent.”
De basis van ondernemerschap
“Er is een sterke parallel met de klimaatuitdagingen van vandaag. We moeten ook daar de koers op de verre horizon richten, zonder de praktische haalbaarheid vandaag en morgen uit het oog te verliezen. Het energiedebat dat momenteel in ons land aan de gang is, is een goed voorbeeld. Kijk je naar de lange termijn, dan zeg je: elke CO2-uitstoot is teveel, energieopwekking kan enkel nog groen en duurzaam. Maar kijk je naar de haalbaarheid vandaag en morgen, dan stel je vast: het licht moet wel blijven branden, ondernemingen hebben nood aan voortdurende leverzekerheid. De kunst is dus om het ideale met het haalbare te verzoenen.”
We moeten de koers op de verre horizon richten, zonder de praktische haalbaarheid vandaag en morgen uit het oog te verliezen.
“Dat is exact de basis van ondernemerschap: de beste maatregelen op de lange termijn haalbaar maken op de korte termijn. Dat is gemakkelijk gezegd, maar voor ondernemingen is het een stevige uitdaging. Met Voka helpen we hen om duurzamer te worden. We maken onze missie om samen te groeien en samen te ondernemen waar door hen te helpen om de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties te realiseren in hun eigen bedrijf.”
Enquête
“Steeds meer ondernemingen starten met duurzaamheidstrajecten, en dat is een uitermate positief signaal. Recent mochten we zo weer vijftig nieuwe ondernemingen verwelkomen. Net voor de zomer deden we met Voka een bevraging bij onze leden die rond duurzaamheid aan het werken zijn. We vroegen ons enerzijds af of de coronacrisis gezorgd heeft voor het afvoeren van duurzaamheidsinspanningen en anderzijds wat nu eigenlijk de motivatie is om een ambitieus duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen.”
“De resultaten zijn erg bemoedigend. Ondernemingen gaven aan dat ze door de coronacrisis inderdaad bepaalde duurzaamheidsinspanningen hadden vertraagd. Maar een grote meerderheid zei ook dat ze een inhaaloperatie plannen zodra de crisis achter de rug zou zijn. Op het motivatievraagstuk antwoordde bijna iedereen: ‘omdat het het juiste is om te doen’. De optie ‘omdat het moet van de overheid’ scoorde het laagste van alle antwoordmogelijkheden, en dat stemt ons gerust. Ondernemingen doen niet aan duurzaamheidsinspanningen voor de galerij, omdat het mooi staat of omdat het verplicht is. Onze Vlaamse ondernemers zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid een morele plicht is van eenieder die onderneemt.”