Vzw CodeFever leert kinderen vanaf 8 jaar via een buitenschools leertraject programmeren en computationeel denken. Daarnaast ontwikkelt de vzw – onder de spin-off FTRPRF – lespakketten voor scholen rond digitale kennis, programmeren en ICT-basisvaardigheden. We laten founders Katelijne en Kristien Duerinck aan het woord.
Tekst: Sandra Gasten
Vanuit welke noodzaak is de vzw CodeFever in 2015 opgericht?
“Onze vzw is opgericht vanuit de overtuiging dat computationeel denken en programmeren, net zoals kunnen lezen en schrijven, basisvaardigheden zijn in de wereld van morgen. Leren programmeren leer je niet op tien lessen, daarom ontwikkelden we een diepgaand leertraject. Door middel van eenvoudige en leuke spelletjes leren de kinderen – die geen voorkennis nodig hebben – hoe een computer denkt. Ze zien hoe algoritmes werken, leren omgaan met variabelen, een probleem opdelen in stappen, vinden de bouwstenen om te programmeren, enz. We leren hen de basisconcepten van het programmeren die voorkomen in alle programmeertalen, zoals Scratch, Minecraft, JavaScript en Python.”
Computationeel denken en programmeren zijn, net zoals kunnen lezen en schrijven, basisvaardigheden in de wereld van morgen.
Hoe verloopt zo’n leertraject buiten de schooluren?
“Ervaren en getrainde IT-leerkrachten/coaches leren de kinderen in groep – verdeeld op basis van hun digitale kennis en op basis van leeftijd – op woensdagnamiddag of zaterdag coderen/programmeren. De focus ligt op computationeel denken: ze krijgen vaardigheden mee die in alle beroepen essentieel zullen zijn. Om de kwaliteit van de lessen te garanderen, werken we met meerdere IT-leerkrachten/coaches per groep. Een reeks bestaat uit tien lessen van 1,5 uur. Rondt de leerling een level af, dan stroomt hij door naar het volgende niveau. De lessen starten in februari en september en vinden plaats in scholen op 35 locaties waar CodeFever een samenwerking mee heeft.”
Voor scholen bieden jullie digitale lespakketten aan. Waaruit bestaan die?
“Scholen moeten voldoen aan de eindtermen waarin ICT-basisvaardigheden, computationeel denken en coderen/programmeren zijn opgenomen. Met onze spin-off FTRPRF – lees als: FuTuRePRooF – delen we onze jarenlange expertise met het onderwijs. We bieden kant-en-klare digitale lespakketten aan voor de 1ste, 2de en 3de graad secundair onderwijs rond computationeel denken en ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid,... De pakketten worden aangeboden via het FTRPRF-leerplatform, met handige extra tools voor leerlingen én leraren. Om scholen te helpen met het bereiken van de eindtermen, ontwikkelden we samen met UGent een digitale coteacher die de bekende programmeertaal Scratch kan corrigeren. Zo kunnen de leerlingen zelfstandig en op eigen tempo verderwerken. Tegelijk worden de leerkrachten niet overbelast, kunnen zij gerichter coachen én beter differentiëren.”