Game based learning biedt enorme voordelen ten opzichte van de meer traditionele manieren van leren. Daarom wordt het door steeds meer bedrijven gezien als dé leermethode van de toekomst. Interview met Mike Ptacek, co-founder & CCO van Play It.
Waarom is game based learning volgens u de volgende stap in de manier waarop bedrijven hun medewerkers laten bijleren en engageren?
“Er is in het huidige HR-landschap een grote nood aan ‘employee engagement’. Men wil medewerkers meer betrekken in de organisatie, en dus ook in leertrajecten. Game based learningis een goede manier om dat te realiseren. Zo kan het bijvoorbeeld een meer persoonlijke leerervaring opleveren omdat in games gemakkelijk de juiste werkomgeving en context kan worden getoond. Wie in een kantoor werkt, zal een kantoor zien, wie in een magazijn werkt, een magazijn. Bovendien is een game heel interactief waardoor je automatisch meer engagement krijgt.”
Op welke manieren kunnen games mensen sterker motiveren tijdens hun leertraject?
“In onze games trachten we steeds een sterk verhaal te brengen. Zo spelen we in op een van de belangrijkste drivers die mensen aanzetten om verder te blijven gaan. Mensen willen namelijk graag het vervolg weten. Maar ook het halen van de meeste punten of het verslaan van anderen kunnen drivers zijn. We spelen ook veel in op gedragsverandering. Door mensen bepaalde acties via een kwalitatieve simulatie al spelend te laten doen, hebben ze die ervaring al wanneer het echt nodig moest zijn. Daarnaast werken we ook veel met emoties. Die versterken immers de opslag in het geheugen, waardoor je bepaalde zaken langer zal onthouden en dus een betere leerperformance krijgt. Een doctoraatsonderzoek toonde aan dat mensen die met ons systeem leerden 30% hoger scoorden op eenzelfde test als een andere groep die les kreeg op de traditionele manier. Bovendien absorbeerden ze de leerstof sneller en met meer plezier. De vervolledigingsgraad van game based learning ligt zelfs tot drie keer hoger dan bij e-learning. Maar dan moet je het wel juist toepassen. Dat vereist enige kennis en skills, want het combineren van een goed verhaal en de juiste emoties is complexer dan het maken van een PowerPointpresentatie.”
Door mensen bepaalde acties via een kwalitatieve simulatie al spelend te laten doen, hebben ze die ervaring al wanneer het echt nodig moest zijn.
Hoe helpt game based learning om werknemers beter voor te bereiden op echte situaties in hun eigen werkomgeving?
“We leiden mensen situationeel op in omstandigheden zoals ze die ook echt zouden tegenkomen op de werkvloer. Neem het voorbeeld van de GDPR. Bij een klassieke leervorm is de vervolledigingsgraad eerder laag en zal het moeilijk zijn voor mensen om dat ook echt in de praktijk toe te passen. Men moet de droge materie eerst volledig lezen, onthouden en dan zelf de brug maken om het in te praktijk te herkennen en toe te kunnen passen. Via game based learning bieden we deze theorie daarentegen in een situationele vorm aan zodat men op voorhand al eens concrete situaties kan meemaken. Zo zal men later ook beter reageren in het echte leven. We kunnen binnen ons platform zelfs voor een groot stuk op maat van één bedrijf werken, zonder dat dat heel kostelijk hoeft te zijn. We hebben hiervoor een scenariotaal ontwikkeld waarmee we heel snel bepaalde specifieke scenario’s kunnen bouwen. Zo blijven de games en simulaties ook erg aanpasbaar. In onze editor kunnen klanten dan zelf ook bepaalde personalisaties doen. De mogelijkheden in deze editor zullen we in de komende jaren nog verder uitbouwen, waardoor bedrijven in de toekomst volledig zelf hun gamescenario’s zullen kunnen bouwen.”
Wist je dat?
– Mensen die leerden via game based learning scoorden 30% hoger op eenzelfde test als een andere groep die les kreeg op de traditionele manier.
– De games zijn erop gericht om iedere vijf seconden input van de speler of de gebruiker te vereisen.
– De vervolledigingsgraad van game based learning ligt tot drie keer hoger dan bij e-learning.
Wat is het grote voordeel voor HR- en opleidingsverantwoordelijken?
“Onze games vragen iedere vijf seconden input van de speler of de gebruiker: iets zien, doen, beslissen, interageren,… Het tempo ligt dus veel hoger dan bij bijvoorbeeld e-learning. Bovendien wordt dit allemaal gemonitord, wat heel wat data oplevert. Op die manier kunnen we enorm veel inzichten geven aan HR- en opleidingsverantwoordelijken over bijvoorbeeld de meest gemaakte fouten of waar iemand staat in zijn onboardings- of opleidingstraject.”
Hoe ziet u game based learning verder evolueren?
“Play it is vandaag de nummer één in game based learning en is ver vooruit op de concurrentie. Dankzij de combinatie van onze ervaring in games én didactiek slagen we erin om een unieke en vooruitstrevende ervaring te bieden die het engagement van werknemers aanzienlijk verhoogt. Intussen zijn we uitgegroeid van Play It Safe – met in het verleden een sterke focus op veiligheidsopleidingen – naar Play It, een aanbieder van game based learning in tal van domeinen zoals ook intern transport, GDPR, leiderschap, onboarding en cybersecurity. Maar daar zal het niet bij stoppen. Eender welke procedure kan met ons platform worden omgetoverd in een game.”
“We zijn overigens gestart vanuit een app- en webbrowserversie, maar hebben sinds kort onze volledige catalogus ook VR-klaar gemaakt. Het is zelfs perfect mogelijk om een bepaalde game eerst in virtual reality te spelen en erna naadloos over te schakelen op mobiel. Hoewel het nu nog niet genoeg is ingeburgerd, zal VR een steeds belangrijkere rol spelen in het opleidingslandschap. Op die manier kunnen mensen immers op een zo realistisch mogelijke manier een bepaalde ervaring meekrijgen – bijvoorbeeld een brandoefening – maar dan zonder de risico’s, logistiek, hoge kosten en verzekeringen die daarbij komen kijken. Bovendien wordt de technologie steeds krachtiger, gebruiksvriendelijker en betaalbaarder.”