In een kennisregio hoeft het weinig argumentatie dat de ondersteuning van onze grijze hersenmassa cruciaal is. Dat geldt niet enkel in het onderwijs, maar ook in het kader van levenslang leren.
“Hiervoor dienen we gebruik te maken van technologie die niet enkel inzet op infrastructuur, maar ook op digitale leerplatformen en het gebruik van analytics”, zegt Vickie Dekocker, Senior Expert Onderwijs-Arbeidsmarkt bij Agoria Vlaanderen. “Deze technologie moet daarnaast ten dienste staan van opleidingen voor de leerkrachten en opleidingsverantwoordelijken die EdTech & HR-Tech willen gebruiken voor het begeleiden van hun leerlingen, studenten of werknemers. Agoria trekt dan ook maximaal de kaart van technologie als middel om het leerproces en het leerrendement voor iedereen te maximaliseren.”
Bruggenbouwer
“Met EdTech zijn er in Vlaanderen reeds belangrijke stappen gezet. Infrastructuur onder de vorm van chromebooks of laptops werd voor vele leerlingen reeds gerealiseerd. Ook werd met het XR-actieplan voor het beroeps- en technisch onderwijs technologie aangewend om gesimuleerd oefeningen aan te leren. Daarnaast werd volop de kaart getrokken om de kennis over EdTech te verhogen. Voor leerkrachten werden middelen vrijgemaakt tot bijscholing en omscholing om het gebruik ervan te leren kennen. De zaadjes zijn ook gepland voor het gebruik van LearnTech, technologie in levenslang leren door het stimuleren van e-learning”, aldus Dekocker. “Met de Agoria EdTech & LearnTech Club coveren we de brede waaier aan mogelijkheden binnen deze domeinen zowel in doelpubliek als in technologie en willen we de bruggenbouwer zijn tussen kennisinstellingen, onderwijs- en opleidingspartners, bedrijven en techproviders.”
Sneller en eenvoudiger e-learning maken door en voor iedereen
Dankzij innovatieve software kan iedereen snel en eenvoudig kwalitatieve e-learnings opstellen. “Welk doel je er ook mee wil bereiken, onze tool helpt je om dat zo vlot mogelijk te doen”, aldus Cédric Herregodts, Chief Commercial Officer bij FLOWSPARKS.
“Voor het bouwen van e-learnings heb je doorgaans meerdere vaardigheden nodig: technische, grafische en didactische skills gekoppeld aan inhoudelijke kennis over het onderwerp. Terwijl de meeste tools zich beperken tot technische en grafische ondersteuning, gaan wij met Flowsparks een stap verder en ondersteunen we onze gebruikers ook op het didactische niveau. We hebben onze kennis over instructional design en hoe je een goede e-learning opstelt om een bepaald leerdoel te bereiken vervat in onze tool door middel van templates. Hierdoor maken we het zeer laagdrempelig om snel goede en effectieve content te maken. Daarnaast denkt de software mee met jou over hoe je een doel (bewustwording, kennisdeling,…) het best kan bereiken. We reduceren het bouwen van een opleiding daarmee tot het invullen van een formulier, waarna de software automatisch een digitale opleiding voor je genereert.”
Voor iedereen toegankelijk
“Flowsparks stelt mensen die daar niet noodzakelijk de skills voor hebben in staat om vlot een effectieve e-learning op te stellen. Op die manier kan je dit volledig decentraliseren in je bedrijf en kan iedere werknemer met een bepaalde kennis er mee aan de slag gaan om die kennis te delen met collega’s. Heb je ervaren e-learning ontwikkelaars, dan zullen zij vooral de snelheid en flexibiliteit appreciëren. E-learnings worden meestal zo generiek mogelijk gemaakt om slechts één keer die investering te moeten doen en het dan grootschalig te kunnen uitrollen. Dat komt echter niet overeen met de realiteit. Zo is het in sommige gevallen verplicht om medewerkers in hun moedertaal op te leiden. Maar ook inhoudelijke lokalisatie is enorm belangrijk om draagvlak te creëren binnen je organisatie.”
“Onze software ondersteunt daarom meer dan 35 talen en maakt het via een integratie met Deepl heel eenvoudig om meerdere taalversies van een e-learning te genereren. Maar ook het exporteren en uploaden naar diverse LMS-systemen hebben we enorm vereenvoudigd. Met onze realtimeconnectie geven we een ongekende flexibiliteit om de inhoud regelmatig te updaten.”
Met dank aan
Vaker, makkelijker en veiliger oefenen dankzij extended reality
Virtual en augmented reality bieden tal van mogelijkheden om trainingen in uitdagende omstandigheden toegankelijker en veiliger te maken. Daarom ontwikkelde delaware een innovatief applicatieplatform waarmee het onder meer de Antwerp Maritime Academy helpt om reddingsprocedures frequenter in te oefenen.
“delaware is een wereldwijd consultingbedrijf gespecialiseerd in digitale en businesstransformaties”, vertelt Nick Thienpondt, Senior Manager & Board Member bij delaware BeLux. “Door het samenbrengen van de juiste technologieën en businessexpertise zijn we in staat om extended reality leerapplicaties vlot te integreren in de bestaande omgeving van bedrijven en snel waarde te creëren. Hiervoor beschikt delaware wereldwijd over meer dan 3.300 professionals met een specifieke expertise en business affiniteit.”
Virtueel leerplatform
“De Antwerp Maritime Academy kampte net zoals veel andere bedrijven met de uitdaging dat het moeilijk is om bepaalde oefeningen veilig en repetitief uit te voeren, onder meer door de kosten, moeilijke omstandigheden en/of een beperkte beschikbaarheid van resources”, vult Andy De Meyer, XR Lead/Integration expert bij delaware BeLux, aan. “Hierdoor hadden hun studenten slechts enkele oefenmomenten om een reddingsboot neer- en terug op te halen.”
Thienpondt: “Om bedrijven met soortgelijke uitdagingen te helpen, ontwikkelden we een virtueel leerplatform dat op zowel innovatieve als traditionele hardware gebruikt kan worden en dat studenten de mogelijkheid biedt om vaker te oefenen en leerinhoud zeer gefocust op te nemen. De eerste resultaten van de studenten geven al een zeer positief beeld over het gebruik van het leerplatform.”
Uitgebreide analyse- en evaluatiemogelijkheden
“In tegenstelling tot andere trainingsapplicaties kunnen wij hier enorm veel analytische gegevens aan onttrekken. Zo weet je als opleidingsverantwoordelijke perfect welke handelingen iemand wanneer heeft gedaan en wat er eventueel fout is gelopen. Dat is bijvoorbeeld erg belangrijk bij het neerlaten van een reddingsboot: alles moet snel, correct en in de juiste volgorde gebeuren”, verduidelijkt Thienpondt.
“De resultaten en uitvoering worden steeds gecapteerd en vervolgens opgeslagen en gevisualiseerd in de bestaande leersystemen van onze klanten”, besluit De Meyer. “Alles verloopt dus volledig geïntegreerd. Deze data gebruiken we om de evolutie van individuen en groepen traceerbaar te maken, maar ook om de leerprocessen zelf en onze technologie te evalueren en optimaliseren.”
VR lifeboat learning staat gelijk aan flexibele praktijklessen op individueel niveau, waar de student zijn kennis en skills kan optimaliseren dankzij rechtstreekse feedback en analyse van resultaten in de VR applicatie
Inez Houben – Professor Antwerp Maritime Academy
Met dank aan