Aluminium is duurzaam, sterk, gaat ontzettend lang mee en kan gemakkelijk worden hergebruikt. Het metaal van de toekomst heeft unieke eigenschappen, oneindige toepassingen en ontwerpmogelijkheden, en past uitstekend in een circulaire economie.
Tekst: Joris Hendrickx
“Hydro is door de hele keten van aluminiumproductie heen vertegenwoordigd, waardoor we een grote rol kunnen spelen in het verhogen van de duurzaamheid en circulariteit”, zegtNicole le Sage, Sustainability Communications bij Hydro. “Naast de productie van primair aluminium, gewalste en geëxtrudeerde producten en recycling, extraheren we bauxiet, raffineren we aluminiumoxide en genereren we energie. Wereldwijd ligt de gemiddelde uitstoot van CO2 op 16,7 kilogram per kilogram geproduceerde aluminium.”
“Aluminium gemaakt van hernieuwbare energie of gerecycleerd materiaal helpt de voetafdruk van consumptie drastisch te verkleinen. Met een groen product zoals Hydro REDUXA komen we zelfs tot een CO2-voetafdruk van maximaal vier kilogram. We maken daarvoor gebruik van hernieuwbare energie van onze eigen waterkrachtcentrales in Noorwegen.”
Het ene aluminium is het andere niet
“Het is belangrijk dat consumenten weten waar het aluminium vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd”, vervolgt le Sage. “Hoewel aluminium er aan de buitenkant hetzelfde uitziet en de eigenschappen dezelfde zijn, is er wel een wezenlijk verschil in de carbon footprint. Aluminium is 100% recycleerbaar, keer op keer, zonder verlies van kwaliteit. Het recycleren van aluminium verbruikt slechts 5% van de energie die nodig is om aluminium te maken uit primair metaal.”
“Daarnaast is er een onderscheid tussen postconsumer schroot – dat al een leven gehad heeft en daarna wordt gerecycleerd – en preconsumer schroot – productieafval dat meteen wordt teruggebracht in het proces. Postconsumer schroot heeft een veel lagere milieubelasting. Hydro werkt eraan om zowel de uitstoot van producties nog verder terug te dringen als te investeren in technologie die ons in staat stelt om het aandeel postconsumer schroot te verhogen.”
Duurzaamheid geïntegreerd vanaf het ontwerp
“De meeste kosten van een product en de gevolgen voor het milieu worden vroeg in het ontwerpproces op de tekentafel vastgelegd”, vult Sales ManagerVanessa Pirlotaan. “Hydro EcoDesign heeft als doel om de ecologische footprint van de producten van de klant te verbeteren en de circulaire economie te bevorderen door slimmer en groener te ontwerpen. Denk hierbij onder meer aan materiaalkeuze, prestaties van legeringen, gewichtsbesparing en ontwerpen voor hergebruik.”
Belgische sites zetten in op duurzame transitie
“Hydro’s grootste recyclage-unit in Europa bevindt zich op onze site in het Belgische Ghlin. Door het gebruik van wind- en zonne-energie is deze site voor meer dan 90% zelfvoorzienend in haar energiebehoefte. Maar ook op onze sites in Raeren en Lichtervelde zetten we volop in op de duurzame transitie. Door onze eigen recyclage-units kunnen we aluminium schroot lokaal halen én verwerken. Hoe meer postconsumer schroot kan worden toegevoegd aan de legeringen, hoe meer de CO2-uitstoot richting nul gaat”, besluit Pirlot.