Skip to main content
Home » Future of Food » Ambitieus en lekker ontbijtgranenmerk van eigen bodem
Future of Food

Ambitieus en lekker ontbijtgranenmerk van eigen bodem

In samenwerking met:
Lionel, echtgenoot en mede-zaakvoerder Bamboo Breakfast
In samenwerking met:
Lionel, echtgenoot en mede-zaakvoerder Bamboo Breakfast

Bamboo Breakfast verovert stormenderhand de wereld der ontbijtgranen. De missie van het jonge bedrijf dat lokaal en artisanaal produceert is kraakvers en crunchy: ontbijten hoort niet alleen een gezonde kickstart van de dag te zijn, het moet vooral overheerlijk smaken. Met 4 nieuwe producten, van hoog in proteïnen tot laag in suiker, vervoegt Bamboo verder zijn assortiment.

Charlotte Vandermeulen
Founder Bamboo Breakfast

Aan de basis van Bamboo ligt een bijzonder mooi verhaal. In 2015 raakte studente Charlotte Vandermeulen gepassioneerd door communicatie en marketing, maar ook door gezonde voeding. “Ik maakte mijn eigen granola klaar, in een tijd waarin dat nog niet zo bekend was. Vanuit Amerika – waar mijn broer werkte – keerde ik steevast terug met pakken granolamerken in de koffer.” Lang verhaal kort: Charlotte sloeg aan het experimenteren, en haar baksels sloegen meteen aan. Eerst bij familie en vrienden, tot vriend Lionel – vandaag haar echtgenoot en mede-zaakvoerder – voorstelde een handje toe te steken bij de verkoop.

Eiwitten maken een essentieel onderdeel uit van een evenwichtige voeding en zorgen onder meer voor een langer verzadigd gevoel.

Van bakken op kot ging het naar bakken in de garage van de schoonouders die werd omgebouwd tot professionele keuken. Maar toen vrij snel daarna Colruyt overstag ging en de volumes gevoelig naar omhoog moesten, kwam vrijwel spontaan een Belgische producent op hun pad. “We hebben het geluk gehad om op het juiste moment de juiste mensen tegen te komen. Een geluk dat we trouwens ook afgedwongen hebben, niet alleen omdat we al onze energie staken in sales en marketing, maar vooral door de superieure kwaliteit van onze producten: van alle ontbijtgranen bevatten ze de minst geraffineerde suikers en toch de meeste smaak.” Door die aanpak wist Bamboo op korte tijd heel organisch verder te groeien: ook bij Carrefour, Delhaize, Monoprix in Frankrijk en Migros in Zwitserland ligt Bamboo vandaag in de rekken. “Wij verkopen intussen meer dan een miljoen pakjes per jaar.”

Smaak: de essentie

Wat maakt Bamboo Breakfast zo bijzonder? “We verkopen een toffe, eigentijdse branding: Bamboo is een topproduct in een aantrekkelijke verpakking, dat volledig artisanaal en Belgisch geproduceerd wordt met louter kwaliteitsingrediënten. Onze prijs is zeer toegankelijk en kan gelijke tred houden met merken van multinationals als Nestlé of Jordans.” Lanceerde Bamboo aanvankelijk enkel granola, nadien voegde het ook crunchy toe en vervolgens een mengeling van beide. Recent raakte Charlotte in Los Angeles gefascineerd door het proteïneverhaal dat in België nog niet zo ingeburgerd bleek. “Eiwitten maken een essentieel onderdeel uit van een evenwichtige voeding en zorgen onder meer voor een langer verzadigd gevoel”, aldus Charlotte.

Maandenlang sleutelde ze aan twee recepten met 20% proteïnen zoals onder meer sojavlokken, zonder aan de smaak te raken: “Ik zal nooit een product lanceren dat alleen gezond is, maar niet lekker.” Ook twee producten met minder suiker zagen intussen het licht. “Veel ontbijtgranen zijn regelrechte suikerbommen door het toevoegen van geraffineerde suikers of het gebruik van aroma’s. Bamboo gebruikt natuurlijke kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, 100% cacao of specerijen: de glycemische index gaat omlaag, maar de smaak blijft ongeëvenaard lekker: een fijn moment om de dag te beginnen.”

Top of mind

Inmiddels telt Bamboo 15 referenties, en is het in de Belgische markt uitgegroeid tot één van de leidende merken in ontbijtgranen. “Onze ambitie is groot: van een gezond bedrijf dat vrijwel direct rendabel was willen we top of mind worden in dit marktsegment. Lionel en ik vormen daarbij een goed geolied team, we zijn zeer complementair: terwijl hij zich bezighoudt met het salesdepartement leg ik me toe op de branding, zoals ons Instagram-kanaal waar we recepten delen maar ook culinaire reiservaringen. We werken met een kleine equipe van gedreven mensen en hebben intussen heel wat trouwe retailerklanten verzameld die 100% achter ons staan. Zij weten: zet artisanaal, lekker en gezond bij elkaar, en dan krijg je Bamboo. Reken maar dat we in de toekomst nog veel mooie nieuwe producten zullen lanceren.”

Next article