Home » Future of Learning » “Hybride leslokalen en toekomstgerichte postgraduaten maken combinatie studeren en werken aantrekkelijk”
Future of Learning

“Hybride leslokalen en toekomstgerichte postgraduaten maken combinatie studeren en werken aantrekkelijk”

Met dank aan
Bij een hybride lesvorm is een deel van de studenten fysiek aanwezig in het leslokaal, terwijl anderen de les vanop afstand volgen.
Met dank aan
Bij een hybride lesvorm is een deel van de studenten fysiek aanwezig in het leslokaal, terwijl anderen de les vanop afstand volgen.

Met hybride leslokalen op een hoogtechnologische campus, toekomstgerichte postgraduaten en ervaren praktijkexperts als docenten wil VIVES/Business School campus Brugge de combinatie van werken en studeren kwalitatief hoogstaand én aantrekkelijk maken. Coördinator Veerle De Marez legt uit.

Tekst: Sandra Gasten

Veerle De Marez.
Hybride leslokalen. Hoe gaat die vorm van lesgeven in zijn werk?

“We spreken van hybride, omdat er zowel studenten in het leslokaal zitten als studenten thuis die de les vanop afstand volgen. Om dat mogelijk te maken, werden reeds een aantal lokalen op de VIVES-campus uitgerust met specifieke soft- en hardware. De studenten die thuis de les volgen, kunnen de aanwezige docent en studenten zien en horen. De studenten in de klas kunnen op een scherm de studenten thuis zien. Er zijn verschillende camera’s die het geluid volgen en zich richten op diegene die spreekt. Zo zien de studenten thuis wie er aan het woord is. In september verhuizen we naar een nieuw gebouw op de campus, The Crown, waar alle leslokalen deze hoogwaardige technologie krijgen om hybride les te kunnen geven.”

Welke voordelen biedt deze lesvorm volgens jullie?

“De meeste van onze opleidingen duren een volledig academiejaar. Dankzij deze hybride lesvorm kunnen werknemers, die niet tijdig op de campus geraken, de les toch bijwonen. De docent spreekt zowel de cursisten in het lokaal als die thuis rechtstreeks aan. Bovendien is het een interactieve vorm van lesgeven, want de studenten thuis kunnen actief deelnemen door middel van een chatfunctie of virtuele hand. Voor alle duidelijkheid: wij zijn geen voorstander van uitsluitend afstandsonderwijs of volledig online lesgeven. Het uitwisselen van ervaringen met de docenten, die uit het werkveld komen, en het contact tussen de cursisten onderling blijven belangrijk om tot een geslaagd verhaal te komen.”

Daarnaast zetten jullie ook sterk in op toekomstgerichte postgraduaten. Wat houden die in?

“Om onze postgraduaten up-to-date en kwalitatief hoogstaand te houden, vragen we alle cursisten om de opleidingen te evalueren. Waar nodig, sturen we de inhoud bij om de opleiding futureproof en actueel te houden. Zo werd het programma van het postgraduaat ‘Supply chain management’ geactualiseerd met thema’s als duurzaamheid, veerkracht en digitale transformatie. De sterk opkomende digitalisering is een belangrijk aspect dat in meerdere postgraduaten aan bod komt. We richten ook kortlopende expertclasses in die inzoomen op specifieke aspecten en tools binnen de digitale wereld. Ook managementskills winnen aan belang en worden extra in de verf gezet in onder meer de opleidingen voor de sociale en de cultuursector. Met de nieuwe opleiding ‘Responsible AI in Business’ spelen we dan weer in op de intrede van artificiële intelligentie in de bedrijfswereld en leert de cursist om bedrijfsnoden op een verantwoorde manier te vertalen in AI-termen.”

Next article