Home » Industry 4.0 » De digitale revolutie strategisch aangepakt
Sponsored

Filip Bossuyt

CEO

Ad Ultima Group

De digitale revolutie biedt heel wat nieuwe mogelijkheden om je als bedrijf te onderscheiden. Maar er komen ook heel wat uitdagingen bij kijken, waardoor een gespecialiseerde partner geen overbodige luxe is.

Tekst: Joris Hendrickx

Digitale revolutie vergt nieuwe strategie

Bossuyt: “We zien vandaag een convergentie van heel veel verschillende technologieën: Internet of Things, Artificiële Intelligentie, Augmented Reality,… Deze kunnen worden gecombineerd om de digitalisatie naar het volgende niveau te krijgen. De digitalisatie is in feite nog maar pas begonnen, zeker als je weet dat al die technologieën nog moeten worden geïncorporeerd in onze bedrijven.”

“Als bedrijf is het uiteraard een uitdaging om hier juist mee om te gaan en er de juiste technologieën uit te pikken die je bedrijf echt vooruit kunnen helpen. De concurrentie is vandaag digitaal en bijgevolg ook globaal. Het competitieveld is veel groter geworden dan vroeger. Je moet dus de juiste keuzes maken in functie van je bedrijfsstrategie. Maar dan dien je eerst wel goed na te denken met welke strategie je bedrijf in de toekomst het verschil kan maken in de markt.”

Proactief inspelen op noden

“Het bepalen van je strategie houdt uiteraard ook in dat er keuzes moeten worden gemaakt. Wat doe je wel en wat doe je niet? En hoe kan je de technologie gebruiken om je strategie zo goed mogelijk uit te voeren? Wat dat betreft zijn er vandaag heel wat nieuwe mogelijkheden. »

De digitale transformatie is nooit af: je moet blijven verbeteren en optimaliseren.

« Zo is het dankzij technologie vandaag mogelijk om deels proactief te werken in plaats van reactief. Nog voor je klant gezien heeft dat er een probleem is, ben je het als leverancier al aan het oplossen. Zo kan je een superieure service bieden en klanten winnen ten opzichte van je collega-concurrenten die dat niet doen”, aldus Bossuyt.

Cloud biedt flexibiliteit

« Om proactief te kunnen handelen heb je veel data nodig. Hierdoor krijg je als bedrijf andere noden op het vlak van IT-infrastructuur. Je moet dus nadenken over wat je met de data wil doen en hoe je je IT-infrastructuur kan organiseren in functie van het toenemende volume aan data. Voor velen betekent het dat ze regelmatig nood hebben aan servers met een enorme rekenkracht, maar niet continu. »

« In dat geval is het beter om capaciteit bij te huren in de cloud in plaats van ze te kopen. Door de IT-infrastructuur deels uit te besteden kan je flexibeler inspelen op die pieken. Maar je moet dan wel in staat zijn om data te delen.”

Lange termijnpartner kan strategisch meedenken

Bossuyt: “Het is cruciaal dat je als bedrijf hiervoor een goede lange termijnpartner vindt die echt met je meedenkt en waarmee je de nodige competenties voortdurend kan afstemmen. Er zijn vandaag nu eenmaal veel meer IT-gerelateerde competenties (en profielen) nodig dan vroeger. »

« En die probeer je als bedrijf best niet meer allemaal zelf intern te hebben, want het veld is enorm complex geworden. Bovendien is de digitale transformatie nooit af: je moet blijven verbeteren en optimaliseren.”

Next article