Home » Innovatie » Digitalisering en duurzaamheid in het teken van de klant
digitalisering

Digitalisering en duurzaamheid in het teken van de klant

In samenwerking met
In samenwerking met

Bpost zet meer dan ooit in op digitalisering en duurzaamheid. “Het is een absolute prioriteit dat de klant hierbij steeds centraal staat”, zeggen Paul Vanwambeke (Urban Logistics Director, verantwoordelijk voor ‘Ecozone’) en Sébastien Scarmure (Chief Digital Officer, verantwoordelijk voor de digitale en agile transformatie) van bpost.

Tekst: Joris Hendrickx

Focus op de klant

Sébastien Scarmure, Chief Digital Officer bpost

Scarmure: “Zowel de noden van onze klanten als de maatschappelijke context veranderen continu. Als bedrijf moeten we onszelf blijven heruitvinden. Innovatie manifesteert zich daarom bij bpost in de evolutie naar een wendbare organisatie die steeds een oplossing biedt voor de noden van haar verschillende klanten. In dat kader werken momenteel meer dan zeshonderd van onze medewerkers voltijds aan diverse digitale transformatieprojecten. Nieuwe initiatieven testen we samen met onze klanten.”

“Ook in de designfase laten we ideeën vaak al door hen valideren. Als bedrijf willen we hen namelijk zo goed mogelijk ondersteunen. We gebruiken de data uit al onze digitale toepassingen om een gepersonaliseerde ervaring te bieden die zo goed mogelijk beantwoordt aan de wensen van de gebruikers. We digitaliseren steeds meer en kunnen zo een brug vormen tussen de fysieke en de digitale wereld.”

Gemakkelijker verzenden en ontvangen

Scarmure: “Onze innovaties omtrent het verzenden en ontvangen van aangetekende zendingen en pakketten zijn een goed voorbeeld van die brug. Zo moet je vandaag steeds je handtekening zetten wanneer je een aangetekende zending ontvangt. Ben je niet thuis, dan zal de postbode een bericht achterlaten in je brievenbus en moet je je zending gaan ophalen in een postkantoor. Uit onderzoek bleek echter dat dat voor heel wat klanten niet zo gemakkelijk is.”

“Met Sign4Me zal je daarom via onze website en mobiele applicatie digitaal je toestemming kunnen geven zodat de postbode de zending toch in je brievenbus kan deponeren. Ook onze postkantoren gaan mee in die digitalisatie. De focus ligt daarbij op een verhoging van het comfort voor onze klanten. Zo zal men dankzij een automatische kiosk in de toekomst gemakkelijker pakketjes kunnen ophalen en verzenden. Je hoeft zo niet meer aan te schuiven in het kantoor en stapt rechtstreeks naar de kiosk. Je kan ook zelf ter plekke het label printen dat op het pakket moeten worden gekleefd.”

Omwille van onze ecologische impact is het belangrijk dat bij innovaties ook duurzaamheid voorop staat.

Multifunctionele mobiele applicatie

Scarmure: “Een ander voorbeeld van onze verbeterde customer experience is de ‘My bpost’-applicatie. Dat is de meest complete ‘track & trace’-applicatie voor je smartphone. Je kan er al je pakjes volgen in één app – ook de pakjes van andere bezorgers. Kan je niet thuis zijn op het moment van een levering? Dan kan je in de app aangeven waar we je pakje mogen leveren. Wanneer de status van een pakje verandert, ontvang je indien gewenst een melding. Via de functie ‘Mijn Post’ kan je binnenkort in de app digitaal je brievenbus bekijken, waar en wanneer je dat wil. Zo zie je meteen een afbeelding van de buitenkant van de meeste poststukken die je die dag in je brievenbus ontvangt. Bovendien bieden we de mogelijkheid om je fysieke reclamefolders ook digitaal te bekijken in de app. Van daaruit kan je dan meteen doorklikken naar de website van het betreffende bedrijf. Dat verhoogt het gebruiksgemak voor jou én geeft adverteerders tweemaal de kans om een promotie te tonen.”

Proefproject ‘Ecozone’ in Mechelen

Paul Vanwambeke, Urban Logistics
Director bpost

Vanwambeke: “Omwille van onze ecologische impact is het belangrijk dat bij innovaties ook duurzaamheid voorop staat. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Ecozone’. Onder die noemer hebben we recent een partnerschip opgezet met de Stad Mechelen voor een grootschalig proefproject. We voelden dat zenders en ontvangers zich steeds meer bewust werden van de impact van het online bestellen en thuis laten leveren van pakketjes. Wij zijn zelf ook overtuigd dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen en onze activiteiten moeten transformeren, zodat ze de kleinst mogelijk impact hebben op het klimaat.”

“Daarom testen wij nu in Mechelen hoe wij de toekomst van stedelijke logistiek zien. Wij streven in eerste instantie naar een uitstootvrije levering van brieven en pakjes in Mechelen. Maar we gaan ook verder: welke rol kunnen wij spelen om de stedelijke goederenstromen te faciliteren, het lokaal economisch weefsel te ondersteunen en ons steentje bij te dragen bij leefbare steden? Dit initiatief is dus breed. Wij kijken, samen met de lokale inwoners, handelaren en het stadsbestuur, hoe wij leveren, welke nieuwe diensten aangeboden kunnen worden en welke nieuwe technologieën toegepast kunnen worden, onder andere op het vlak van voertuigen.”

Dicht netwerk met groot aantal pakjesautomaten

Vanwambeke: “Onderzoek toonde aan dat de levering in afhaalpunten een duurzaam alternatief kan zijn voor levering aan huis. Om tot een gedragsverandering te komen, moet het echter ook gemakkelijk zijn voor de gebruikers. Daarom besloten we om een dicht netwerk van een groot aantal geautomatiseerde afhaalpunten op te zetten. Ook hier hebben we dus weer geïnnoveerd vanuit de noden van onze klanten.”

Next article