Als portaal voor gepersonaliseerd leren draagt i-Learn sterk bij tot de versnelde digitale transformatie van het Vlaamse onderwijs. “Hierdoor zetten we Vlaanderen mee op de internationale kaart binnen de Edtechsector”, zegt Piet Desmet (KU Leuven & imec), coördinator van het I-Learn consortium.
Wat betekent i-Learn voor de digitale transformatie van ons onderwijs?
“i-Learn is een digitaal portaal voor gepersonaliseerd leren binnen het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. Het doel is om de digitale transformatie van ons onderwijs te versterken. Dat gaat veel verder dan digitalisering, waarbij een fysieke component gewoon vervangen wordt door zijn digitale equivalent – denk bijvoorbeeld aan het maken van een digitale versie van een invulboek of het geven van eenzelfde les via Teams alsof ze in een klaslokaal zou gebeuren.”
“In coronatijden grepen we vooral naar dergelijke vormen van digitalisering terug. i-Learn daarentegen gaat verder en zet radicaal in op de digitale transformatie van het onderwijs. Dat gaat niet over substitutie, maar over ombouw en vernieuwing. Daarbij laat technologie ons toe om zaken te realiseren die voordien niet mogelijk waren. Het zet ons bovendien aan om didactisch bezig zijn voor een stuk te herdenken. Zo krijgt iedere leerling via het online i-Learn My Way portaal gepersonaliseerde en adaptieve leermogelijkheden op maat aangeboden. We evolueren hiermee van ‘one-size-fits-all’ naar ‘leren op maat’.”
Betekent dat dan het einde van de leerkrachten die klassikaal lesgeven?
“Uiteraard blijft de leerkracht de dans leiden. Hij of zij zet de omgeving klaar, maakt een selectie van best passende componenten in het portaal en maakt deze dan beschikbaar voor de leerling. Iedere leerling kan zo op eigen tempo en op maat van zijn of haar niveau leerinhoud oefenen. Achteraf kan de leerkracht ook controleren welke oefeningen zijn gemaakt en hoe dat is verlopen. Bovendien gebeurt het steeds blended: i-Learn is een digitaal complement dat geïntegreerd wordt in het contactonderwijs. Het is dus evenmin het einde van het contactonderwijs. Iedereen krijgt via dat contactonderwijs nog steeds dezelfde basis mee, aangevuld met een gepersonaliseerde digitale component.”
Technologie laat ons toe om zaken te realiseren die voordien niet mogelijk waren. Iedere leerling kan nu op eigen tempo en op maat van zijn of haar niveau leerinhoud oefenen.
Wat maakt i-Learn My Way zo bijzonder?
“Het i-Learn My Way portaal is een geïntegreerd portaal voor gepersonaliseerd leren in het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. i-Learn My Way bestaat uit leersporen – didactische trajecten – die linken met meer dan vijftig verschillende commerciële en niet-commerciële applicaties. Dat zijn leeromgevingen die zich ieder toespitsen op een bepaald vak of leerdomein. Samen zijn zij goed voor tienduizenden leeractiviteiten die op een gepersonaliseerde manier worden ontsloten voor leerlingen.”
Wat houdt de i-Learn Academy precies in?
“Om de digitale transformatie mogelijk te maken, is het minstens even belangrijk om leerkrachten op te leiden en te trainen om hiermee om te gaan. Het is via hen dat de transformatie gebeurt. Daarom bieden we met de i-Learn Academy heel wat online trainingen aan én gaan we ook ter plaatse in scholen om leerkrachten individueel en in groep te tonen hoe dit voor hen een meerwaarde kan zijn. De meest gemotiveerde leerkrachten brengen we samen in Teacher Design Teams die via cocreatie leersporen mogen uitwerken met nieuwe combinaties van leeractiviteiten over verschillende tools heen. Die kunnen dan indien gewenst worden gedeeld met collega’s of zelfs met het volledige onderwijsveld. Via dit uitgebreide aanbod aan opleidingsmogelijkheden geven we een boost aan het gebruik van i-Learn én aan het intelligent gebruik van digitale tools in het onderwijs.”
Om de digitale transformatie mogelijk te maken, is het minstens even belangrijk om leerkrachten op te leiden en te trainen om hiermee om te gaan.
Wat is het strategische belang van i-Learn?
“Vooreerst verbindt i-Learn alle actoren in de onderwijswereld: overheid, onderwijsverstrekkers, scholen (directie, leerkrachten en leerlingen) en de commerciële en niet-commerciële EdTechspelers. Voorts hebben we door i-Learn heen generische bouwstenen gemaakt die ook buiten het platform bruikbaar zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een geavanceerde single-sign-on met één toegangspoort tot alle applicaties.”
“Daarnaast hebben we een digitaal systeem ontwikkeld om onze leerobjecten te koppelen met de eindtermen. In de toekomst kan dat desgewenst zo ook aan de leerplannen worden gelinkt. Verder genereert i-Learn veel data en is het dus een ideaal testbed voor het op een relevante manier gebruiken van artificiële intelligentie in het Vlaamse onderwijs. Tot slot maken we deel uit van Edtech Station om de interactie tussen diverse EdTechspelers in Vlaanderen te stimuleren en ons internationaal als leidend in deze sector te positioneren.”