Ondernemers die aan innovatie doen hebben er alle belang bij om hun ideeën zo goed en zo snel mogelijk te beschermen. “Zo kan niemand er mee aan de haal gaan én verhogen ze de waarde van hun bedrijf”, vertelt Hugues Derème, Deputy Director General bij BOIP.
Wat is het belang van intellectuele eigendom?
“Intellectuele eigendom (IE) is een toolbox waaruit ondernemers kunnen putten om hun innovaties te beschermen en verder te ontwikkelen. Een recente studie van de KU Leuven in opdracht van FOD Economie en BOIP bevestigt dat dit een hefboomeffect heeft, bedrijven kunnen er immers sneller door groeien. Een andere studie toont aan dat maar liefst 93% van de Europese kmo’s die gebruikmaken van IE een positief effect zien op hun economische prestaties. Je toont hiermee dat je de nodige maatregelen hebt genomen om innovatieve processen, producten en diensten te beschermen. Zo kan je investeerders geruststellen en maak je je product of dienst onderscheidend naar consumenten en concurrenten toe.”
Wanneer is het interessant om een merk of product te beschermen?
“Innovatie gebeurt vaak door technische uitvindingen – deze kan je beschermen met een octrooi – maar innovatie gebeurt ook vaak met niet-technische producten of met diensten. In alle gevallen is een merkbescherming raadzaam zodra je een product of dienst op de markt brengt. Het registreren van een merk is helemaal niet ingewikkeld of duur: in de BeNeLux kost het maar 244 euro en blijft het tien jaar geldig. Het is bovendien niet alleen voor grote bedrijven: de meerderheid van de klanten bij BOIP zijn kmo’s. Een goede bescherming is key, en die heb je niet wanneer je alleen je handelsnaam registreert bij de Kruispuntbank van Ondernemingen of wanneer je een domeinnaam reserveert.”
Je toont met intellectuele eigendom dat je de nodige maatregelen hebt genomen om innovatieve processen, producten en diensten te beschermen.
Welke mogelijkheden zijn er nog voor ondernemers om hun creaties te beschermen?
“Tijdens het innovatieproces zitten ondernemers soms een tijdlang in een stadium waarin ze nog geen bescherming kunnen krijgen. Of het kan ook zijn dat de innovatie in stappen verloopt die geheim moeten blijven. Het is echter ook dan al cruciaal voor ondernemers om te kunnen bewijzen dat ze eigenaar zijn van bepaalde ideeën of innovaties. Daarom hebben we het i-DEPOT ontwikkeld: een online dienst waarmee je de uitwerking van je idee (tekst, foto, dataset, tekening) versleuteld kan vastleggen op een bepaalde datum. Dat geeft je de mogelijkheid om aan te tonen dat jouw idee op een bepaald moment al bestond, zodat niemand ermee aan de haal kan gaan. Het is heel simpel in gebruik en kost slechts 37 euro. In ruil krijg je van ons een wettelijk bewijsmiddel met een datumstempel en de waarborg dat de content volledig veilig is. In combinatie met de non-disclosure agreement (NDA) die we aanbieden en die je kunt koppelen aan jouw i-DEPOT, kan je dan in alle veiligheid in gesprek gaan met partners en investeerders.”
Wist je dat?
Maar liefst 93% van de Europese kmo’s die gebruikmaken van intellectuele eigendom zien een positief effect op hun economische prestaties.
Het registreren van een merk is helemaal niet ingewikkeld of duur: in de BeNeLux kost het maar 244 euro en blijft het tien jaar geldig.
Met dank aan: