Brouwerij Het Nest ontstond uit een vriendenclub en groeide in enkele jaren uit tot een gekende internationale nichespeler in de biermarkt. Nu zoekt het bedrijf extra investeerders die haar ambitie kunnen ondersteunen om ook op het vlak van duurzaamheid een koploper te worden.
Hoe is jullie brouwerij ontstaan?
Bart Cuypers, Voorzitter van Brouwerij Het Nest: “Samen met enkele vrienden uit Turnhout richtte ik in 2000 een bierproefclub op. Na enkele jaren mondde dat uit in een eigen hobbybrouwerij. Aangezien Turnhout dankzij Cartamundi gekend is als het wereldwijde centrum van de kaartspelen, gaven we elk bier de naam van een kaart. Op één van onze bieren, SchuppenBoer, kregen we echter zoveel lovende reacties dat we deelnamen aan een wedstrijd voor hobbybrouwers. Tot onze grote verbazing eindigden we met deze tripel als derde uit maar liefst 107 inzendingen.”
Welke groei heeft dat in gang gezet?
“Omdat we toen slechts over een kleine installatie beschikten, gingen we een samenwerking aan met een brouwpartner om onze productie op te schalen. Hoewel we op dat moment nog steeds geen grote ambities koesterden, bleek ons bier erg succesvol. Na twee jaar exporteerden we al naar Japan, China, de VS en Spanje. Daarom beslisten we in 2012 om een eigen brouwerij te bouwen die we in 2015 in gebruik namen. Vandaag exporteren we ook naar Italië, de Scandinavische landen en Nederland. Daarnaast willen we richting Frankrijk uitbreiden. In elk land werken we samen met één centrale invoerder die voor de verdeling zorgt.”
Tegen 2035 willen we volledig CO2- neutraal zijn. Om die stap te kunnen zetten, zoeken we investeerders die samen met ons op een duurzame manier willen groeien.
Op welke manieren zetten jullie in op duurzaamheid?
“Doorheen ons hele productieproces zetten we in op een korte keten. Zo verbouwen we onze eigen gerst bij landbouwers in Weelde en Arendonk, die we vervolgens laten mouten in Stabroek. Ook trachten we zoveel mogelijk Belgische hop te benutten. Onze volgende stap is om zelf energie op te wekken. In eerste instantie zullen we dat doen met zonnepanelen, maar we gebruiken ook veel gas voor de productie van stoom – ook daar zoeken we momenteel naar alternatieven. Tegen 2035 willen we volledig CO2-neutraal zijn. Om die stap te kunnen zetten, zoeken we momenteel investeerders die samen met ons op een duurzame manier verder willen groeien.”
Hoe kunnen geïnteresseerden jullie beter leren kennen?
“Iedere laatste zaterdag van de maand tussen 13 en 18 uur organiseren we ‘Biertroef’, een soort van open brouwerij dag waarop iedereen welkom is om onze bieren te degusteren en waarbij je een rondleiding krijgt in de brouwerij, met uitleg over ons ontstaan, ons brouwproces en onze toekomstplannen. Zeker voor investeerders is dat de ideale gelegenheid om eens te ‘proeven’ van hun toekomstige investering.
Voor meer info: i[email protected]