Skip to main content
Home » Life Sciences » Groei, wendbaarheid en veerkracht in coronatijden
Life Sciences

Groei, wendbaarheid en veerkracht in coronatijden

In samenwerking met
In samenwerking met

Ondanks de pandemie plaatste Biocartis in 2020 maar liefst 335 nieuwe Idylla instrumenten en verkocht het Mechelse bedrijf zo’n 230.000 Idylla cartridges. Dat zijn snelle en gebruiksvriendelijke diagnosetests die draaien op het Idylla platform, dat concurreert met de grootste diagnostiekspelers ter wereld.

Tekst: Joris Hendrickx

Herman Verrelst

CEO

Biocartis

Jean-Marc Roelandt

CFO

Biocartis

“Ondanks de lockdownmaatregelen slaagden we erin om de oncologievolumes te doen groeien en een nieuwe SARS-CoV-2 test te ontwikkelen. In de VS verdrievoudigden we zelfs onze commerciële cartridgevolumes”, vertelt CEO Herman Verrelst. “En ook in Europa bleven de omzetvolumes het hele jaar door stevig.”

Strategische expansie naar infectieziekten

De pandemie toonde meer dan ooit het belang van snelle en gemakkelijke diagnostische tests. Naast zijn oncologiefocus ontwikkelde Biocartis daarom een rapid response testmenu op zijn Idylla platform, bestaande uit een sepsistest en een SARS-CoV-2 test. Dat was het begin van een uitgebreider testmenu voor infectieziekten dat zich nu ontwikkelt, gericht op acute zorgsettings. Ook syndromische paneltests, één van de snelst groeiende MDx-segmenten, zullen in de toekomst op Idylla ontwikkeld worden.

En de beurskoers?

“Wellicht heeft de huidige lauwe reactie op de beurskoers te maken met het stopzetten van de VS-distributiepartnership met Thermo Fisher in 2019”, zegt CFO Jean-Marc Roelandt. “Onze eigen VS-verkoopstrategie is echter succesvol. We moeten nu eerst het vertrouwen terugwinnen, dan zal de koers volgen. Ik ben ervan overtuigd dat de beurskoers vandaag niet de intrinsieke waarde van ons bedrijf weerspiegelt.”

Next article