Home » MVO » “Onze frisdranken worden vanaf 2022 in 100% gerecycleerde PET-flessen verkocht”
Duurzaamheid

“Onze frisdranken worden vanaf 2022 in 100% gerecycleerde PET-flessen verkocht”

In samenwerking met
In samenwerking met

De frisdranken van PepsiCo worden vanaf 2022 in België verkocht in 100% gerecycleerde plastic flessen of rPET. Tropicana is eerder al overgestapt naar flessen van 100% rPET. “Juist nu moeten we onze verplichting om bij te dragen aan een circulaire economie versnellen”, zegt Wim Destoop, General Manager van PepsiCo Noordwest-Europa.

Tekst: Sandra Gasten

De doelstelling om 50% rPET te gebruiken voor frisdranken is dit jaar bereikt. Nu gaan jullie dus nog een stap verder?

Wim Destoop, General Manager van PepsiCo Noordwest-Europa.

“PepsiCo is overtuigd van haar verantwoordelijkheid om de circulaire economie te ondersteunen en verbindt zich om vanaf 2022 over te stappen op 100% rPET-flessen voor haar frisdranken. Voor de productie van rPET-flessen wordt geen nieuw plastic meer gebruikt. Eerder dit jaar deden we dat al voor de literflessen van ons fruitsapmerk Tropicana. Dat plan maakt deel uit van onze ambitie om bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt.”

“We kiezen voor onze frisdranken, omdat we de transitie eerst willen maken daar waar de impact het grootst is. Bovendien zorgt het gebruik van rPET voor ruim 40% minder CO2-uitstoot in vergelijking met nieuwe materialen.”

Die overstap naar rPET leidt tot uitdagingen. Hoe werken jullie daaraan?

“Enerzijds werken we samen met leveranciers om rPET van hoge kwaliteit te produceren en hebben we getest om 100% rPET te gebruiken op koolzuurhoudende dranken. Anderzijds is er de uitdaging om voldoende gerecycleerd plastic te verzamelen. Daarom hebben we met de afvalverwerkingsindustrie en overheden bekeken hoe het aanbod vergroot kan worden.”

“Om voldoende voorraad te hebben, is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan inzamelsystemen op alle markten die ons de juiste grondstoffen leveren. Daarom helpen we bij het financieren van regelingen voor producentenverantwoordelijkheid in Europa en ondersteunen we campagnes om recyclage bij de consument te promoten.”

We zien dat statiegeldsystemen in de meeste gevallen betere resultaten opleveren voor de inzameling van PET dan andere systemen. Zijn jullie daar een voorstander van?

“Het afvalverwerkingssysteem in België behoort tot de meest efficiënte in de wereld. Fostplus recycleert meer dan 80% van het PET via de blauwe zak. Bovendien zijn we met de drankenindustrie een engagement aangegaan om dat percentage tegen 2022 te verhogen tot 90%.”

“Die toename zal deels ondersteund worden door de invoering van de Nieuwe Blauwe Zak en door projecten waar we samen aan werken om de sortering en recyclage in de ‘out-of-home’-kanalen zoals cafés, hotels of restaurants te verhogen. PepsiCo blijft ook openstaan voor andere mogelijkheden met het oog op een efficiëntere en effectievere recyclage van PET-verpakkingen.”

Hoe wordt duurzaamheid nog in jullie strategie verweven?

“Naast de focus op de verhoging van recyclage willen we de hoeveelheid verpakkingen verminderen, bijvoorbeeld door die van chips en ontbijtgranen te verkleinen. Omdat wij op grote schaal produceren, heeft dat een grote impact. We kunnen meer zakken in één doos doen, waardoor er minder vrachtwagens op de weg moeten komen.”

“Bijkomend zoeken we naar nieuwe manieren om de consument te laten genieten van onze producten door innovatieve materialen en de inzet van herbruikbare oplossingen, zoals SodaStream.”

Next article