Skip to main content
Home » MVO » Sterk besparen op energie, emissie en kosten dankzij innovatief transmissiemechanisme
Sponsored

Het idee kan eenvoudig lijken, maar er gingen jaren van denkwerk en berekeningen aan vooraf. Mazaro, het bedrijf van burgerlijk ingenieur werktuigkunde Filip De Mazière, werkte een innovatief transmissiemechanisme uit dat bestaande transmissiesystemen naar de kroon steekt. Voertuigen en industriële aandrijflijnen uitgerust met dit systeem besparen fors op energie, emissie en kosten.

Filip De Mazière.

Filip De Mazière deed jarenlange ervaring op als Chief Design Engineer bij enkele toonaangevende transmissieleveranciers. Van zijn hand kwamen talrijke succesvolle ontwerpen voor onder meer McLaren, Ferrari en Liebherr. Maar de bestaande ‘versnellingsbakken’, zoals transmissiesystemen in de volksmond worden genoemd, hadden al lang hun optimum bereikt. “Ik kende de bestaande inefficiënties waardoor nog steeds te veel brandstof werd verbruikt, te veel uitstoot werd veroorzaakt en de prestaties beperkt bleven”, legt De Mazière uit. “Daarom verkoos ik, liever dan te pogen de bestaande systemen te optimaliseren, om radicaal van scratch te starten.”

Optimaal rendement

Jaren van denkwerk en het schrijven en herschrijven van formules leverde uiteindelijk de revolutionaire RVT-technologie op, de Reversible Variable Transmission. De USP’s in vergelijking met de huidige systemen zijn talrijk: “Dankzij het compact en lichtgewicht ontwerp is een robuust design mogelijk dat met 25% minder staal dan automaten kan worden geproduceerd”, aldus De Mazière. “Voertuigen met een verbrandingsmotor rijden er 5 tot 15% zuiniger mee, elektrische voertuigen raken zelfs 16,8% verder met dezelfde hoeveelheid elektriciteit. Ook de snelle verhoudingsverandering is uniek: vergelijk het met het schakelen van eerste naar vijfde versnelling in één vloeiende beweging… in slechts één seconde! Nog een primeur: de motor draait altijd aan zijn beste rendement. Dat levert zo’n 10% brandstofwinst en minder emissies op in vergelijking met een typische zestraps automaat.”

Dankzij de RVT-technologie rijden voertuigen met een verbrandingsmotor 5 tot 15% zuiniger. Elektrische voertuigen raken 16,8% verder met dezelfde hoeveelheid elektriciteit.

Breed schaalbaar

Gebaseerd op de gepatenteerde RVT-technologie verkoopt Mazaro vandaag prototypes voor zijn eerste klanten in Europa en India. “Op de testbank losten deze prototypes met succes de verwachtingen in. De eerste toepassingen zijn zware voertuigen zoals vrachtwagens, grondverzetmachines en bussen, maar ook industriële installaties die continu actief zijn en dus mikken op een optimaal rendement en brandstofwinst. Mazaro is en blijft een engineeringbedrijf, de productie besteden we uit. Maar om de huidige vraag bij te benen, zullen we ons engineeringteam de komende tijd zeker nog verder versterken.”

Next article