Home » Vastgoed van de Toekomst » “Innovatie in proptech moet een prioriteit zijn voor alle vastgoedspelers”
Vastgoed van de Toekomst

“Innovatie in proptech moet een prioriteit zijn voor alle vastgoedspelers”

Idriss Goossens, CEO PropTech Lab, oprichter RELEVATION en medeoprichter European Proptech Association.

2021 wordt voor de vastgoedsector het jaar waar het onderscheid wordt gemaakt tussen innovators en achterblijvers. Het belang en de impact van proptech – property en technology – worden immers steeds groter. Idriss Goossens, CEO van PropTech Lab, legt uit waarom achterblijven geen optie is.

Proptech gaat over diverse vormen van innovatie in de vastgoedsector die een impact hebben op eender welk deel van de waardeketen: finance & invest, design & build, go to market, manage & operate en live & work. Binnen deze vijf delen van de waardeketen kunnen proptechinnovaties gedreven worden door twee aspecten: het centraal stellen van de klant of het verhogen van de efficiëntie.

De rol van corona

Proptech was al sterk aan het groeien voor COVID-19, maar de pandemie heeft de adoptie hiervan nog enorm versneld. Je kan het vergelijken met de boom van fintech na de financiële crisis. Er werd wereldwijd al 108 miljard dollar in geïnvesteerd, en tegen 2025 zal daar naar schatting nog 145 miljard bijkomen. Speel je hier als vastgoedspeler niet tijdig op in, dan zal je in de toekomst niet meer mee zijn met de markt. Net daarom moet innovatie in proptech nu al een prioriteit zijn voor alle vastgoedspelers.

Veranderende residentiële vastgoedmarkt

Een eerste trend in de residentiële markt is het toenemende belang van diensten en communities. Het volstaat vandaag niet meer om gewoon een gebouw op te leveren. Het bijkomend aanleveren van omkaderende diensten wordt de nieuwe standaard, denk maar aan wellness, autodelen, een sociaal buurtnetwerk, een conciërge, enz. Dankzij gedeelde en flexibel aanpasbare ruimtes zal de intensiteit van het gebruik van ruimtes en gebouwen overigens kunnen worden verhoogd. Eén ruimte krijgt zo meerdere invullingen, afhankelijk van de dag en het tijdstip.

De grootste onderscheidende factor vandaag is de kwaliteit van de gebruikerservaring. Door bijvoorbeeld via virtual reality en 3D-visuals te tonen hoe de woning eruit zal zien, kan je die ervaring al vanaf het begin verbeteren. Maar je kan de klant via een online platform ook de mogelijkheid geven om de afwerking van zijn woning zelf te personaliseren en configureren. Dat laat de ontwikkelaar meteen ook toe om vraaggestuurd te werken.

Om investeringen in proptech te faciliteren, organiseren we op 23 en 24 juni het evenement RELEVATION.ORG.

Betalen per gebruik

Gezinnen bestaan vandaag in diverse vormen en evolueren sneller dan vroeger. Dat betekent dat ook de nood aan een bepaalde ruimte of oppervlakte sneller wijzigt. Een interessante trend is daarom de opkomst van ‘betalen per gebruik’. Naast de mogelijkheid om gemakkelijk te verhuizen wanneer nodig, zal deze trend er ook voor zorgen dat de gebruikservaring van huurders beter wordt dan die van eigenaars, net omdat de focus in de huurmarkt meer op retentie ligt.

Transformatie van de kantorenmarkt

In de kantorenmarkt worden diensten en communities eveneens belangrijker, denk maar aan een crèche, catering, onthaal, enz. Op die manier kunnen bedrijven hun medewerkers blijven overtuigen om naar kantoor te komen. Daarnaast zullen steeds meer bedrijven evolueren naar een netwerk van geconnecteerde satellietkantoren, zodat werknemers steeds een aangename en volledig uitgeruste werkplek in de buurt hebben. Het kantoor van de toekomst zal ook de gezondheid én de productiviteit van zijn gebruikers bevorderen.

Digitaal evenement

Om investeringen in proptech te faciliteren, organiseren we op 23 en 24 juni RELEVATION.ORG, een transactioneel en digitaal evenement waar vierhonderd start-ups tweehonderd potentiële investeerders en partners kunnen ontmoeten.

Next article