Home » Vastgoed van de Toekomst » “Met onze nieuwe locatie willen we volop inzetten op het nieuwe werken”
Vastgoed van de Toekomst

“Met onze nieuwe locatie willen we volop inzetten op het nieuwe werken”

In samenwerking met
Het Quatuorgebouw vlakbij het Brusselse Noordstation.
In samenwerking met
Het Quatuorgebouw vlakbij het Brusselse Noordstation.

Begin 2022 verhuist Touring naar een gloednieuw en duurzaam kantoorgebouw vlakbij het Brusselse Noordstation: het Quatuorgebouw van vastgoedoperator Befimmo. “Hiermee slaan we de weg in van het nieuwe werken, waarbij samenwerking en flexibiliteit centraal staan”, zegt HR Director Véronique Brasseur.

Tekst: Joris Hendrickx

Waarom verhuizen jullie binnenkort naar een nieuw kantoor?
Véronique Brasseur, HR Director van Touring.

“Touring bestaat intussen al zo’n 125 jaar. We waren meerdere decennia gevestigd in een kantoorgebouw aan de Wetstraat in Brussel. Dat gebouw is intussen verouderd, en dat stelde ons voor twee mogelijkheden: renoveren of verhuizen.”

“Voor de grondige renovatie die nodig was, moesten we echter ook tijdelijk verhuizen. Daarom kozen we meteen voor een verhuis naar een volledig nieuwe locatie: Quatuor vlakbij het Noordstation en langs de Brusselse kleine ring.”

“Als mobiliteitsorganisatie was mobiliteit uiteraard dé topprioriteit in onze afweging tussen nieuwe locaties. Ons toekomstige kantoor moest gemakkelijk toegankelijk zijn via alle mogelijke vervoersmodi. De nabijheid van een hoofdstation en een metrostation was dus een must. Tegelijk wilden we absoluut in Brussel blijven, omdat we nu eenmaal een Belgische organisatie zijn. Uiteindelijk kozen we daarom voor Quatuor van Befimmo.”

We waren al voor de pandemie van plan om over te schakelen naar een hybride manier van werken. Corona heeft dat proces uiteraard enkel maar versneld.

Wat waren naast de locatie nog andere belangrijke criteria in jullie keuze?

“Een belangrijke bijkomende factor was het duurzame karakter van dit project. Het beantwoordt aan de nieuwste normen op het gebied van milieuprestaties. Daarnaast is het ook een mooi en inspirerend gebouw met veel lichtinval en een mooi zicht op de omgeving, waardoor het met zekerheid een aangename en leuke place to be zal zijn.”

“Onze nieuwe locatie gaat trouwens over meer dan werken alleen. Er heerst een echt campusgevoel omdat we ons tussen andere bedrijven bevinden en er tal van andere voorzieningen voorhanden zijn: je kan er ’s middags gezellig eten, er zijn sportfaciliteiten in het gebouw, er is een mooie binnentuin, enz. Daarnaast bevindt het gebouw zich in een wijk die in volle ontwikkeling is en waar dus heel wat te beleven valt.”

“Tot slot was het ook belangrijk dat we in het kader van het nieuwe hybride werken onze oppervlakte konden verkleinen maar tegelijk wel de flexibiliteit behielden om wanneer nodig binnen hetzelfde gebouw coworkingruimtes en extra vergaderzalen te kunnen gebruiken.”

In welke zin zal dit nieuwe kantoor de manier van werken bij Touring veranderen?

“We waren al voor de pandemie van plan om over te schakelen naar een hybride manier van werken. Corona heeft dat proces uiteraard enkel maar versneld. In dat kader zullen we in het nieuwe gebouw activity based werken. In functie van de taken die werknemers op een bepaald moment uitvoeren, mogen ze kiezen welk type van werkplek daar volgens hen het best bij aanleunt.”

“Ook thuiswerken zal kunnen voor de functies waarin dat mogelijk is. Dat is trouwens sinds corona al het geval en ook na corona zal dat een mogelijkheid blijven. In ons nieuwe hybride model zullen werknemers twee dagen van thuis uit mogen werken en drie dagen aanwezig moeten zijn op kantoor. Op die manier blijven ze toch de band behouden met onze cultuur en de andere collega’s. Samenwerking is nu eenmaal belangrijk binnen onze organisatie. Het mag niet puur individueel werken worden.”

Jong talent aantrekken, is ontzettend belangrijk voor ons. Het was bij de keuze voor een nieuwe locatie dan ook cruciaal dat het gebouw aansluit bij de werkcultuur waar we als organisatie voor staan.

“In ons nieuwe kantoor zullen er overigens niet alleen traditionele werkplekken zijn, maar ook een heel aantal alternatieve plekken. De ruimte leent zich daar ook zeer goed voor. Er zijn geïsoleerde bubbels, projecttafels, scrumrooms, klassieke vergaderzalen, een informeel werkcafé, enz.”

“We zullen ook de samenwerking tussen departementen stimuleren. Terwijl in ons oude gebouw ieder departement zich op een aparte verdieping bevindt, stelt de inrichting van het nieuwe kantoor net de kruisbestuiving voorop. Er zullen grotere plateau’s zijn waar meerdere departementen samenzitten, zodat ze nauw met elkaar kunnen samenwerken.”

Hoe zal dit nieuwe kantoor jullie sterken in de war for talent?

“Jong talent aantrekken, is ontzettend belangrijk voor ons. Ons oude gebouw gaf zeker de laatste jaren niet meer altijd het juiste beeld van waar we als organisatie voor staan en hoe aangenaam onze werkcultuur echt is.”

“Onze bestaande werknemers voelden zich er uiteraard wel thuis en we kennen een laag verloop, maar in het aantrekken van nieuw talent hielp het gebouw niet bepaald. Bij de ontvangst aan de receptie en tijdens de kennismakingsgesprekken voelden kandidaten de warmte van onze organisatie en cultuur, maar deze aspecten werden niet voldoende weerspiegeld door het gebouw. Dankzij de moderne en inspirerende omgeving van Quatuor zullen we dus gemakkelijker jong talent kunnen overtuigen om voor Touring te kiezen en hier ook te blijven.”

De hybride werkwereld van morgen

“We zijn erg enthousiast om Touring in ons Quatuor-gebouw te verwelkomen”, zegt Cédric Mali, Chief Commercial Officer van Befimmo. “Touring en Befimmo delen duidelijk dezelfde visie over de hybride werkwereld van morgen. We waren het er snel over eens dat Quatuor de ideale oplossing is voor de werknemers van Touring. We zijn zeker dat ze er hun toekomstige ambities en doelstellingen met glans zullen verwezenlijken.”

Next article