De komst van ChatGPT heeft een nieuw tijdperk ingeluid van generatieve AI, en dat brengt zowel enorme kansen als bedreigingen met zich mee. Belgische bedrijven zullen moéten investeren in AI om morgen nog relevant te zijn. “Daarbij mogen ze echter niet onbezonnen tewerkgaan”, zegt Sander Goossens, Co-founder & Technical Director bij Endare. “De ondersteuning van een ervaren partner kan dan ook een enorm verschil maken.”
Wat maakt dat we vandaag op een kantelpunt staan op het vlak van artificiële intelligentie?
“AI op zich is niet nieuw. Het bestaat zelfs al sinds de jaren 50. Tot voor kort spitsten AI-oplossingen zich echter steeds toe op één probleem in één specifiek domein. Bedrijven dienden deze op maat te laten ontwikkelen en met hun eigen data te trainen en te valideren. Vandaag beschikken we echter over generatieve modellen die al getraind zijn en daardoor kant-en-klaar zijn om te gebruiken. Ze hebben ook niet meer één specifiek doel voor ogen, maar kunnen tal van verschillende oplossingen bieden. Zo kan je met ChatGPT zowel een blogpost schrijven als programmeren. We zijn vandaag op een punt gekomen waar AI verschillende jobs van ‘brainworkers’ kan vervangen. Daarnaast is ook de hardware geëvolueerd. Het is nu mogelijk om vanop een eenvoudige laptop heel complexe modellen te trainen en laten lopen. Hierdoor is er echt wel een nieuw tijdperk aangebroken.”
Investeren in AI is niet enkel relevant voor grote bedrijven. Elk bedrijf, ongeacht zijn grootte, kan ervan profiteren.
Welke opportuniteiten en uitdagingen biedt dat nieuwe tijdperk van generatieve AI?
“De sterke opkomst van generatieve AI-tools zoals ChatGPT maakt het automatiseren van bepaalde taken en jobs heel wat makkelijker. We zijn er daarom van overtuigd dat bedrijven die hier in meestappen enorme productiviteitswinsten kunnen realiseren, net omdat het hen toelaat om zowel intern als naar klanten toe veel efficiënter te werken. Er zal hierdoor een kloof ontstaan tussen bedrijven die AI omarmen en organisaties die dat niet doen. Denk maar aan bijvoorbeeld advocaten die 50% sneller een contract kunnen opmaken of bedrijven die met AI hun support naar klanten (deels) kunnen automatiseren, hun marketing gerichter kunnen voeren, repetitieve taken kunnen automatiseren, enz.” “Zeker voor Belgische bedrijven, die steeds meer met uitdagingen kampen op het vlak van productiviteit en competitiviteit, zijn er enorme opportuniteiten. AI kan hen kansen bieden om hierin een voorloper te blijven. Helaas beseffen nog maar weinig bedrijven wat vandaag allemaal mogelijk is – in die zin kan het ook een bedreiging vormen. Investeren in AI is niet enkel relevant voor grote bedrijven. Elk bedrijf, ongeacht zijn grootte, kan ervan profiteren.”
Hoe beginnen bedrijven er dan best mee, en waar moeten ze zeker rekening mee houden?
“Alles begint met experimenteren en het onderzoeken van de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Het is zeker geen goed idee om blindelings te springen op alles wat nieuw is. Dat zal je enorm veel tijd en moeite kosten, zonder tot veel resultaat te leiden. Iedere dag komen er immers nieuwe tools uit. Focus je eerst op het laaghangende fruit, zoals tools waarmee je heel makkelijk efficiëntiewinsten kan boeken en zo je competitiviteit kan verbeteren. Maak weloverwogen keuzes over welke use cases je eerst wil oplossen door middel van AI, en welke modellen je daarvoor wil gebruiken. Wees je ook bewust van de spelers die erachter zitten en waar je data dus naartoe gaan wanneer je vragen stelt of het model traint met de data van je bedrijf. Er was onlangs bijvoorbeeld heel wat te doen rond medewerkers van Samsung die bepaalde vragen hadden gesteld aan ChatGPT en op die manier mogelijk een veiligheidsrisico namen. Ze hadden immers zonder het te beseffen het design van hun nieuwste computerchip doorgestuurd naar de servers van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Om daar een antwoord op te bieden, zijn vanuit de opensourcecommunity intussen al modellen ontwikkeld die je lokaal kan hosten. Deze kunnen dus specifiek voor jouw bedrijf worden opgezet. Ze zijn al getraind, maar de data die je er zelf in steekt, worden vervolgens niet verder gedeeld met anderen.”
Er is een nieuw tijdperk aangebroken: we zijn vandaag op een punt gekomen waar AI verschillende jobs van ‘brainworkers’ kan vervangen.
Hoe belangrijk is het om je goed te laten begeleiden door een ervaren expert zoals Endare?
“Er is momenteel heel wat te doen rond ChatGPT, maar eigenlijk is dat maar één van de vele interessante tools. Enerzijds trachten grote spelers zoals Microsoft, Google en Meta een greep te krijgen op deze markt. Anderzijds worden ook vanuit de opensourcecommunity dagelijks nieuwe oplossingen gelanceerd. Vaak bouwen deze voort op reeds bestaande modellen door hen verder te trainen en slimmer te maken, waardoor het heel snel kan gaan. Dé grote uitdaging is om het overzicht te behouden.” “Endare is al jaren actief binnen het domein van AI. We beschikken hierdoor over een ruime achtergrondkennis en hebben een goed zicht op de interessante spelers en hoe hun modellen werken. Uiteraard is het onmogelijk om elke model en elke speler te kennen, maar we weten wel welk model mogelijk kan werken voor welke use case. Met die kennis en ervaring kunnen we bedrijven helpen om tijd en moeite te besparen door hen al vanaf het begin in de juiste richting te gidsen.”