Home » Artificiële Intelligentie » De juiste ‘call to action’ voor elk gebruikersprofiel
Artificiële Intelligentie

De juiste ‘call to action’ voor elk gebruikersprofiel

Peter Coopmans, oprichter van Addrelevance.

Online advertising wordt steeds complexer. Wie weet hoe zijn bezoekers beslissingen maken, bedient hen in elk geval een pak doeltreffender. Met geavanceerde AI automatiseert Addrelevance dat proces. Een gesprek met oprichter Peter Coopmans.

Tekst: Sijmen Goossens

“Ons platform, dat vooral gericht is op uitgevers, kan je best bekijken als een soort plug-in die adservers intelligenter maakt. Concreet analyseren we het bezoekersgedrag op websites of digitale magazines via een groot aantal specifieke parameters: hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, waarop ze klikken, welk content type ze lezen, enz.”

“Ik kan dit best omschrijven aan de hand van een voorbeeld: voor Autogids.be hebben we hun pagina’s met wagentests opgedeeld in verschillende contenttypes. Door gebruik te maken van deep learning analyseerden we dan doelgericht welke contenttypes toegewezen konden worden aan een bepaald gebruikersprofiel (van het ‘buying modalites’ framework).”

Call to action

“We maken gebruik van het ‘buying modalities’ framework. Bezoekers worden algemeen opgedeeld in vier gebruikersprofielen op basis van de manier waarop ze beslissingen nemen. Op twee assen worden de beslissingssnelheid en de verhouding russen rationeel en emotioneel onderscheiden. Wie doorgaans traag en op emotionele grond beslist, wordt geïdentificeerd als humanistic, meer rationele beslissers worden als methodical omschreven.”

Gepersonaliseerde advertenties verbeteren zowel de conversie als de beleving voor de gebruiker.

“Uiteraard is dit nooit zwart-wit, maar dit is wel zinvol om te bepalen welk content type je aanbiedt. Humanistic-gebruikers worden bijvoorbeeld beïnvloed door getuigenissen, terwijl methodical-gebruikers eerder brochures en specificaties zoeken. Het komt erop aan om je call to action (CTA) af te stemmen op wat gebruikers nodig hebben om een beslissing te maken. Zo blijven digitale advertenties niet statisch, maar worden het dynamische en gepersonaliseerde banners die afgestemd zijn op de informatiebehoeften van elke unieke bezoeker.”

Doeltreffend adverteren leidt tot meer ROI

“Gepersonaliseerde advertenties verbeteren zowel de conversie als de beleving voor de gebruiker. Dat is belangrijk omdat de clicktrough ratio van banners momenteel zo laag ligt, dat het moeilijk wordt voor uitgeverijen om voldoende inkomsten uit reclame te halen. Door vooral de kwaliteit van de leads te boosten en de nadruk te leggen op de cost per acquisition (CPA) of betaling per gemaakte actie, wordt dit opnieuw interessant voor adverteerders. Uitgeverijen kunnen zo op termijn weer meer reclame-inkomsten genereren.”

Next article