Skip to main content
Home » Artificiële Intelligentie » Intention marketing: aanvaarden dat de consument centraal staat
Artificiële Intelligentie

Intention marketing: aanvaarden dat de consument centraal staat

De dialoog met de consument start steeds vaker vanuit een visuele prikkel.

De tijden waarin marketeers consumenten bestookten met zoveel mogelijk agressieve advertenties zijn definitief voorbij. Wie nu aandacht wil, moet eerst aandacht geven. Jonas De Cooman, oprichter en CEO van SPOTT, over de revolutie van visuele intention marketing.

Tekst: Sijmen Goossens

“De term ‘intention marketing’ is een doordacht gekozen neologisme dat voortkomt uit door ons geleverd onderzoek. Tijdens de tien jaar waarin ik actief was in marketing, ervaarde ik de noodzaak voor een onafwendbare metamorfose. De pushstrategie wordt nu vervangen door een pullaanpak. Marketeers hielden zich vroeger vooral bezig met advertenties op de consument af te vuren. Deze strategie rendeert niet langer in een maatschappij die uit haar voegen barst door een overaanbod aan informatie.”

“We leven nu in een attention economy, waar de overload aan informatie leidt tot een schaarste aan aandacht. De machtsverhoudingen zijn gekanteld en het is de consument die bepaalt wie zijn aandacht krijgt. Marketing wordt meer en meer een dialoog waarbij marketeers hun machtspositie moeten loslaten. Doen ze dat niet, dan wordt hun merk irrelevant.”

Consument centraal

“Consumenten zijn het beu om bestookt te worden met voor hen waardeloze informatie. Uit neurologisch onderzoek blijkt zelfs dat we slechts dertig merken van de 3.500 per dag opslaan. Zeker jongeren installeren massaal adblocksoftware op hun smartphones en tablets. Daarom moeten we de focus verleggen naar de oprechte intentie van consumentenen deze staat haaks op de voorbijgestreefdeattention marketing.”

Social media, eigen websites, nieuwsbrieven, blogs, … het zijn allemaal dankbare dragers voor onze tool.

“Wie de aandacht wil vasthouden, moet eerst zelf aandacht besteden aan zijn consumenten en aanvaarden dat de consument centraal staat.”

De customer journey start steeds vaker visueel

“Steeds meer start de dialoog met de (potentiële) consument vanuit een visuele prikkel. Daar liggen grote opportuniteiten. Vaak gaat een consument vanuit een bepaalde intentie op zoek, maar komt hij uiteindelijk niet terecht waar hij wou belanden. Onze AI-gedreven tool tagt relevante items in foto’s en video’s die merken publiceren. De consument krijgt exact de informatie die hij nodig heeft en het merk wint enorm waardevolle informatie over waar en hoe de klant het best wordt aangesproken. Social media, eigen websites, nieuwsbrieven, blogs, … het zijn allemaal dankbare dragers voor deze efficiënte tool.”

Scale-Up of the Year 2019

“De waarde van SPOTT wordt ondertussen gretig opgepikt door grote bedrijven én marketing autoriteiten. We wonnen al diverse prijzen, waaronder de gerenommeerde 2019 Scale-Up of the Year. Ons klantenbestand behelst iconen als Benetton, ADIDAS, Mango, Marie-Jo en Zalando.”

VOORBEELD VAN INTENTION MARKETING

Next article