Home » Circulaire Economie » Drankkratten: circulaire economie avant la lettre
circulaire economie

Drankkratten: circulaire economie avant la lettre

In samenwerking met
In samenwerking met

Oneindig herbruikbare en recycleerbare verpakkingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren op weg naar een circulaire economie. Drankkratten zijn daarbij alvast hét voorbeeld dat zich al vele decennia heeft bewezen.

Tekst: Joris Hendrickx

Paul Baeyens

CEO

DW Reusables

Het kunststoffen drankenkrat bestaat al meer dan zestig jaar en is bijgevolg in veel landen zeer goed ingeburgerd als een herbruikbare drankverpakking die zeer lang meegaat. Sommige kratten zijn tot wel dertig jaar oud en functioneren vandaag nog even goed als op de eerste dag.

Drankkratten reduceren tot 70% procent CO2 in vergelijking met conventionele verpakkingen en presteren beter op alle andere criteria die impact op het milieu hebben.

Voor producenten is het een zeer kostenefficiënt systeem aangezien ze tot zeven keer per jaar door de volledige keten heen kunnen worden hergebruikt, van de afvoerlijn van de producent tot bij de consument. Consumenten zijn het van hun kant perfect gewoon om een drankkrat te kopen en achteraf terug te brengen wanneer ze opnieuw drank gaan kopen. Het is voor hen een kleine moeite waarmee ze een gigantische impact kunnen hebben.

Uitmuntende recycleerbaarheid 

“Als logistiek cradle-to-cradle en closed-loopsysteem hebben drankkratten hun sporen dus zeker verdiend”, vertelt Paul Baeyens, CEO bij DW Reusables. “Ze reduceren tot 70% procent CO2 in vergelijking met conventionele verpakkingen en presteren beter op alle andere criteria die impact hebben op het milieu. Dankzij het gesloten depositsysteem worden de kunststoffen bij recyclage niet gemengd met andere kunststoffen.” 

“Ook de merklabels zijn van hetzelfde materiaal gemaakt en bevatten een minimale hoeveelheid inkt. Hierdoor kunnen we de kratten oneindig één op één blijven verwerken tot nieuwe kratten, zonder ons te moeten beroepen op primaire grondstoffen én zonder kwaliteitsverlies.” 

Even sterk, maar nóg duurzamer

“Twee jaar geleden hebben we onderzocht of we, naast het zuivere materiaal uit het gesloten depositsysteem, ook met postconsumermateriaal kratten konden maken. Dat bleek mogelijk, en dus brachten we twee kratten op de markt die voor 100% uit postconsumerplastic bestaan. Uit het plastic dat mensen sorteren via de PMD-zak of naar het containerpark brengen, selecteren we de beste materialen. Zo komen we tot kratten met dezelfde technische eigenschappen en levensduurgaranties als onze andere kratten”, aldus Baeyens.

Ook sixpacks worden circulair

“Bovendien hebben we zopas een nieuwe innovatie geïntroduceerd, namelijk de Fillbee. Dat is een handige retourneerbare sixpack die bestaat uit hetzelfde recycleerbare en herbruikbare materiaal als onze andere kratten. Zo bieden we een circulair en kostenefficiënt alternatief voor de eenmalige sixpacks die vandaag een enorme impact hebben op het milieu en het klimaat. Ook deze Fillbee’s kunnen worden gemaakt met postconsumerplastic en van branding voorzien worden.”

De Fillbee: een handige retourneerbare sixpack. 

“Ze zijn aanpasbaar voor elke vorm en grootte van flesjes, en net zoals bij onze andere kratten kunnen ze haast oneindig worden hergebruikt door de hele keten heen. DW Reusables zal mee in het OVAM-project ‘Green Deal Anders Verpakt’ stappen door het logo daarvan op een standaard Fillbee te drukken. Hiermee willen we deze afvalvrije verpakking via verschillende biermerken, kanalen en retailers aanbieden aan alle milieubewuste eindconsumenten”, besluit Baeyens.

Next article