Home » Circulaire Economie » “Zelfs als flexitariër heb je al een positieve impact op het klimaat”
Duurzaamheid

“Zelfs als flexitariër heb je al een positieve impact op het klimaat”

In samenwerking met
In samenwerking met

Al meer dan dertig jaar brengt Garden Gourmet, deel van Nestlé, plantaardige vleesvervangers op de markt. En die markt wordt almaar ruimer dankzij een groter bewustzijn bij de consument en een divers gamma aan producten.

Tekst: Sandra Gasten

Arthur Duquesne de la Vinelle, Business Manager Garden Gourmet.
Arthur Duquesne de la Vinelle, Business Manager Garden Gourmet.

Dertig jaar geleden waren jullie pioniers op het vlak van plantaardige vleesvangers. Hoe zijn jullie tot stand gekomen?

Duquesne de la Vinelle: “Garden Gourmet is in 1986 in het Midden-Oosten ontstaan en werd drie jaar geleden deel van Nestlé. In de beginjaren lag de focus op een Levantijnse keuken met onder meer falafel en humus in het assortiment. Geleidelijk aan verschoof de productie naar groenteburgers. Wanneer mensen hun vleesconsumptie wilden verminderen, zijn de vleesvervangers op de markt gekomen. Dat aanbod evolueert en groeit voortdurend.”

“De huidige trend zijn rauwe vleesvervangers, zoals de Sensational burger en het Sensational vegan gehakt. Daarmee richten we ons op de groeiende groep flexitariërs die op zoek is naar een vleesvervanger die qua smaak en beleving sterk op de dierlijke variant lijkt.”

Die stijging van het aanbod merk je ook in de supermarkten. Voelen jullie dat in de omzet?

“De markt van plantaardig voedsel en het aantal mensen dat hun vleesconsumptie wil doen dalen, neemt fors toe. In onze sector spreken we over eiwittransitie: consumenten halen hun proteïnen minder uit dierlijke, maar steeds vaker uit plantaardige producten. Nochtans blijft de vegetarische productie een klein aandeel van de markt. De omzet bedroeg vorig jaar in België veertig miljoen euro, een peulschil in vergelijking met de miljarden in de vleesindustrie.”

De veggiemarkt is de laatste vijf jaar elk jaar met zo’n 5 tot 10% gestegen. Sinds de COVID-19-pandemie is die groei zelfs 18%.

“Toch is er een stijgende trend voelbaar. Zo is de veggiemarkt de laatste vijf jaar elk jaar met zo’n 5 tot 10% gestegen. Sinds de COVID-19-pandemie is die groei zelfs 18%. We denken dat de consument nu meer gevoelig is aan gezonde en duurzame producten. Garden Gourmet is met een aandeel van 25% de grootste speler op de Belgische markt en dat aandeel groeit nog steeds. Dit terwijl er toch ook meer concurrenten zijn.”

Consumenten beschouwen veggieproducten als gezonder. Wat zijn de voordelen van zo’n plantaardig dieet voor de mens?

“Onze naam zegt het duidelijk: onze grondstoffen komen uit de tuin. Het overgrote deel van de producten bestaat uit sojabonen, peulvruchten, groenten en granen. Op de meeste van hen staat er ‘Bereid met alleen herkenbare ingrediënten’: ze zijn gemaakt met ingrediënten die je thuis in de keuken vindt en waar geen additieven in zitten. Soja-eiwitten zijn op nutritioneel vlak heel compleet: ze bevatten veel kwalitatieve eiwitten die alle essentiële aminozuren inhouden én veel vezels. Bijna alle producten hebben een Nutri-Score A of B en zijn ook superlekker.”

‘Sustainable sourcing’ of duurzame inkoop is een focus binnen jullie productieproces. Wat betekent dat?

“Duurzaamheid zit in ons DNA. Daarom hechten we bij de inkoop van onze grondstoffen niet alleen belang aan het economische voordeel, maar leggen we ook de nadruk op de positieve impact op het klimaat. Bovendien is het merendeel van onze producten ‘sustainable by design’ of duurzaam door hun ontwerp. Er is immers aangetoond dat er bij de productie van onze Sensational burger 80% minder grond nodig is en 75% minder broeikasgassen worden uitgestoten. Bovendien bespaar je per burger zo’n 1.500 liter water in vergelijking met een gewone burger. Zelfs als flexitariër heb je dus al een positieve impact op het klimaat.”

“Daarnaast hechten we belang aan de herkomst van onze grondstoffen. Voor onze sojabonen – het belangrijkste ingrediënt – streven we naar een herkomst van 50% uit Europa. Tegen 2022 willen we dat aandeel opdrijven tot 100%. Ook de andere groenten telen we zo dicht mogelijk bij de productievestiging.”

Dat duurzame verhaal krijgt een vervolg met recycleerbare verpakkingen?

“Nestlé heeft de ambitie om tegen 2025 alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar te maken. Uiteraard wil Garden Gourmet daarin meestappen. We hebben onze verpakkingen aangepast om recycleerbaar te zijn en sorteerbaar in de nieuwe blauwe PMD+-zak. Hierna gaan we de verpakkingen nog verbeteren door hun gewicht te verlagen. Ons einddoel is om ze 100% uit papier te maken.”

We vergelijken onze rol in de voedingssector met de rol van de elektrische fiets op het vlak van mobiliteit.

“Omdat voeding een complex product is én veilig verpakt moet worden, zijn er veel voorwaarden aan verbonden. Die ontwikkeling moet nog op punt gesteld worden. Indien we erin slagen om een 100% plantaardige verpakking te produceren, zijn we volledig circulair.”

Jullie doen meer dan produceren alleen. Ook sensibilisering is een belangrijk aspect?

“Willen we een betekenisvolle impact hebben, dan moeten zowel ons aanbod als het bewustzijn bij de consument nog groeien. In die bewustmaking hebben wij als producent en marktleider een rol te spelen. Daarom maken we deel uit van de Next Food Chain, een bedrijfsnetwerk van spelers uit de plantaardige voedingssector, die ernaar streeft om plantaardige voeding als de vanzelfsprekende keuze te maken.”

“Dit netwerk, ooit gestart door EVA vzw en Bond Beter Leefmilieu, zet samen met ons activiteiten op om een vegetarische levensstijl te promoten. Denk aan Donderdag Veggiedag of de Veggie Chalenge van EVA vzw. Met die initiatieven willen we de consument een duwtje in de rug geven om flexitariër of vegetariër te worden, zonder dwingend te zijn. En het werkt. Op het einde van de Veggie Challenge, waarbij de consument tijdens één maand werd uitgedaagd om meer veggie te eten en waaraan 15.000 mensen deelnamen, zei 95% van de deelnemers dat ze meer veggie zullen blijven eten.”

“We vergelijken onze rol in de voedingssector met de rol van de elektrische fiets op het vlak van mobiliteit: de wagen omruilen voor een fiets was een grote inspanning, maar de elektrische fiets heeft die stap vergemakkelijkt. Met onze smaakvolle, gezonde en handige producten willen we mensen helpen om makkelijker van vlees naar veggie over te schakelen. Want we zijn ervan overtuigd: hoe meer mensen vegetarisch eten, hoe beter de wereld zal zijn.”

Next article