Sinds de invoering van het Globally Harmonised System (GHS) in 2010 moeten bedrijven die chemische producten verhandelen aan heel wat reglementering voldoen. Met softwarepakketten ondersteunt Lisam Systems de automatisatie van deze data door de hele keten van leverancier tot downstream user. Ook artificiële intelligentie (AI) wordt ingezet.
Tekst: Katrien Bonne
Kristof Lecocq
Sales & Marketing Director
Lisam Systems
“Iedereen (her)kent wel de rode ruiten met zwarte pictogrammen op de verpakking van chemische producten”, vertelt Kristof Lecocq van Lisam Systems. “Ze symboliseren gevaren zoals ontvlambaar of corrosief, en zijn sinds 2010 wettelijk verplicht. Waar wij onder andere software voor ontwikkelen, is de SDS of Safety Data Sheet. Dit veiligheidsinformatieblad bevat zestien vaste rubrieken met specifieke data over een bepaalde chemische stof of mengeling, die ze vergezelt door de volledige keten heen.”
“Onze software maakt alle nodige berekeningen conform de verschillende wetgevingen om de juiste documenten en etiketten aan te maken.”
Stand-alone versus system2system
“Tot een aantal jaar geleden werd deze software voornamelijk stand-alone gebruikt, werd ze bij ons gehost of bij het bedrijf in kwestie op de lokale server geplaatst. Vandaag zien we een tendens naar system2system, waarbij de software steeds vaker geïntegreerd wordt binnen het ERP-systeem van een bedrijf. Door de koppeling van hun data aan onze berekeningen worden nu automatisch SDS’en naar hun klanten verstuurd. Een huzarenstukje, als je beseft dat de berekening in alle regio’s wereldwijd verschilt en ons systeem ook zorgt voor een vertaling in 54 talen”, aldus Lecocq.
We hebben een online platform ontwikkeld dat alle documenten automatisch opvraagt bij de leverancier.
SDS-indexing
Maar hoe haal je alle nuttige data uit de SDS van je leverancier? “Daar bestaan databases voor, maar die zijn duur en niet altijd volledig of up-to-date. Bovendien heeft de SDS van een leverancier volgens de wet altijd voorrang, en niet de classificatie in de database.
“Veel bedrijven werken echter met honderden componenten en willen vooral juist communiceren naar de volgende klant in de keten. Daarom hebben wij een online platform ontwikkeld, dat alle documenten automatisch opvraagt bij de leverancier. Vervolgens laten wij daar een SDS-robot op los, die alle ruwe data verwerkt volgens het principe van artificiële intelligentie en deze vervolgens invoert in onze SDS authoring software, waar ze worden vervolledigd en gecontroleerd op bijvoorbeeld de wetgeving.”
“De laatste stap is de hercreatie van de volledige SDS, zodat die zijn weg in de keten kan vervolgen of binnen het bedrijf kan dienen als veiligheidsaanbeveling. Met dit project bieden we een oplossing aan alle bedrijven die de continue instroom van steeds complexere data willen optimaliseren”, besluit Lecocq.