Home » Life Sciences » [Podcast] De arbeidsmarkt blijft snakken naar STEM-profielen
PODCAST

[Podcast] De arbeidsmarkt blijft snakken naar STEM-profielen

Science, Technology, Engineering en Mathematics, dat zijn de competenties die grotendeels zoek zijn op de arbeidsmarkt. Weinig leerlingen vinden de weg naar STEM-opleidingen, ondanks het actieplan om de opleidingen aantrekkelijker te maken. Martine Taeymans, STEM-ambassadrice en Eric Vandewalle, manager Industrie bij VDAB, benoemen de problematiek en reiken de mogelijke oplossingen aan.

Tekst en foto: Sarie Rooms

Waar komt de krapte op de arbeidsmarkt op vlak van de STEM-profielen vandaan?

Eric Vandewalle: “Er is al 20 jaar sprake van krapte op de arbeidsmarkt voor technische profielen. Daarom werd het STEM-initiatief geïntroduceerd, dat dient om meer profielen aan te trekken. Toch blijft de instroom naar die richtingen uit, ondanks de actieplannen. Er is momenteel een enorme technische en digitale vooruitgang, waardoor werknemers meer competenties moeten bezitten dan vroeger. Uiteindelijk is de krapte op de arbeidsmarkt een verhaal van verschillende factoren die elkaar versterken.”

Martine Taeymans: “Vrouwen vinden nog te weinig de weg naar een STEM-opleiding, waardoor er een poule aan onbenut talent bestaat. We ondervinden dat dertienjarige meisjes wel vaak een STEM-richting kiezen, maar totaal afhaken in de tweede graad. Het blijft een zeer mannelijke omgeving, denk maar aan de overalls. Als meisje moet je sterk in je schoenen staan om ervoor te gaan. Daarom moeten we het imago hard veranderen, waarin de rol van de ouders en leerkrachten zeer belangrijk is.”

Het is een verhaal van geven, nemen en veel water bij de wijn doen, zowel voor werkgevers als voor werknemers.

Hoe kunnen we het best het gat tussen gevraagde competenties en talent dichten?

Eric Vandewalle: “Als we naar het Europese niveau kijken, zijn er heel wat landen waar we van kunnen leren. Duitsland bijvoorbeeld, is echt een STEM-land waar het bedrijfsleven en het onderwijs heel nauw samenwerken. Verder moeten we blijven inzetten op technisch talent en mensen blijven motiveren om voor STEM te kiezen. De VDAB zal samen met de onderwijspartners, de bedrijven en het werkveld de nieuwe leervormen zoals duaal leren nog meer omarmen. Op die manier kunnen we de competentiekloof dichten.”

Martine Taeymans: “We moeten inzetten op een STEM-basisgeletterdheid voor iedereen, want de digitalisering voltrekt zich over alle aspecten van ons maatschappelijk leven. Het is een grote uitdaging om alle generaties mee te nemen in dat verhaal. Daarnaast moeten werkgevers zich bewust worden over de krapte. Zij hebben uiteraard nog altijd een ideaal profiel in hun hoofd, maar worden dan geconfronteerd met het aantal beschikbare kandidaten voor de functie. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij werkzoekenden die een vaak onbestaande droomjob voor ogen hebben. Het zal een verhaal zijn van geven, nemen en veel water bij de wijn doen.”


In samenwerking met:

Next article