Home » MVO » “Hoe vaker we plantaardig eten, hoe kleiner onze impact op het milieu”
MVO

“Hoe vaker we plantaardig eten, hoe kleiner onze impact op het milieu”

Met dank aan
Met dank aan

Plantaardige burgers, charcuterie, scampi’s en zelfs eieren: de plantaardige voedingsmarkt breidt haar gamma steeds meer uit om op de groeiende en steeds meer diversifiërende vraag van de Belgische consument te antwoorden. “Belgen staan vandaag vaker stil bij hun eetpatroon. En dat is goed, want hoe vaker we samen plantaardig eten, hoe kleiner onze impact op het milieu”, vertelt Arthur Duquesne de la Vinelle, Business Manager van Garden Gourmet.

Tekst: Shannah Jongstra

Jullie waren een van de eerste bedrijven die plantaardige producten tot bij de consument brachten in België, klopt dat?

“Inderdaad, wij investeerden in het begin van de jaren 2000 in Garden Gourmet. Opgericht in 1986 waren zij een pionier wat betreft plantaardige voeding. Sinds 2016 namen we het merk volledig over. Nestlé voelde al heel vroeg de behoefte van de consument naar een meer plantaardig dieet. Recenter is Garden Gourmet een concreet voorbeeld geworden van hoe wij onze portfolio herzien en duurzamer maken. De voedingsindustrie heeft namelijk een grote rol te spelen in het verkleinen van de wereldwijde CO2-uitstoot. Nestlé neemt daarom maatregelen om tegen 2050 een nettonulemissie te bereiken. Dat lijkt een verre deadline, maar we hebben een aantal belangrijke mijlpalen opgesteld die vroeger behaald dienen te worden. Eén daarvan draait rond het meer plantaardig maken van ons voedingssysteem.”

Arthur Duquesne.
Vraagt de Belgische consument steeds meer naar plantaardige producten?

“Ja, de markt met veggieproducten groeit elk jaar met meer dan 10%, en dat is goed nieuws! Er is een groeiend besef vanuit de consument voor het belang van plantaardige producten. Tijdens de COVID-pandemie steeg de aankoop van plantaardige producten zelfs met 18%. Mensen kookten toen meer thuis en gingen vaker op zoek naar variatie en nieuwe ervaringen. Niettemin lopen de Belgen nog sterk achter op onze noorderburen. Slechts één Belg op de vijf koopt af en toe plantaardige producten. In Nederland is dat één op de twee.”

Wat zijn de grootste drempels voor mensen om over te schakelen op een meer plantaardig voedingspatroon?

“Ze vragen zich in het begin af of de smaak hen wel zal bevallen, maar ook de voedingswaarden van plantaardige producten zijn voor hen vaak minder bekend. We zien wel dat deze drempels uiteindelijk vaak net de reden worden om de producten te kopen. Ze vinden ze uiteindelijk toch heel lekker en leren dat zij ook qua voedingswaarde hoog scoren. Al onze producten hebben vandaag een nutriscore A of B.” 

Op welke manier is jullie aanbod door de jaren heen geëvolueerd?

“Initieel bestond het gamma uit producten zoals falafel, groenteburgers en humus. Maar in België zien we vandaag een evolutie richting vleesvervangers. Er zijn twee grote consumentengroepen van plantaardige voeding: enerzijds zij die het vlees op hun menu willen vervangen door plantaardige alternatieven en anderzijds zij die kennis willen maken met de plantaardige markt en op zoek zijn naar nieuwe smaken en ervaringen. De eerste groep kiest vaker voor vleesvervangers die qua smaak veel meer aanleunen bij de dierlijke producten. Deze categorie, met bijvoorbeeld burgers en schnitzels, beslaat daarom momenteel 65% van ons aanbod. De andere groep opteert dan weer eerder voor onder meer groenteburgers en -balletjes, 35% van ons gamma bestaat vandaag uit groenteproducten.”

Wist je dat?

De markt met veggieproducten groeit elk jaar met meer dan 10%.

Tijdens de COVID-pandemie steeg de aankoop van plantaardige producten zelfs met 18%.

In eigen land koopt 20% van de Belgen af en toe plantaardige producten. In Nederland is dat reeds 50%.

Enkel producten aanbieden, is echter niet altijd voldoende. Het is belangrijk dat er ook goed geïnformeerd wordt over de voordelen van een plantaardig dieet.

“Klopt, wij richten ons daarom nog op twee belangrijke pijlers: inspiratie via recepten en educatie op nutritioneel vlak. Daarvoor werken we samen met lokale ngo’s. Zo introduceerde Eva vzw ‘Donderdag Veggiedag’, waarmee het de bevolking aanmoedigt om elke donderdag vegetarisch te eten. Wij posten iedere donderdag op onze socialmediakanalen een verrassend vegetarisch recept en inspireren de Belgen ook in de supermarkt. Daarnaast organiseren we samen met Eva vzw de ‘VeggieChallenge’, waarmee we oproepen om elk jaar gedurende de hele maand maart meer vegetarisch te eten. De challenge ging van start in 2020 en bleek een succes. Vorig jaar schreven ruim 24.000 mensen zich in, en we hebben nog grotere ambities voor 2022. We willen mensen veggie leren ontdekken door hen te inspireren en bewust te maken van het belang van meer plantaardige keuzes in de keuken. Met onze recepten nodigen we hen uit om lekkere producten te leren kennen, anders dan wat ze gewend zijn.”

Om naar een volledig CO2-neutraal verhaal te gaan, is ook sustainable sourcing belangrijk. Kan je hier wat meer over vertellen?

“Garden Gourmet zal in 2022 100% CO2-neutraal zijn. Ons productieproces is helemaal geënt op sustainable sourcing. Dat betekent dat we voor de inkoop van onze grondstoffen een zo klein mogelijke impact willen hebben op het milieu. Onder andere de sojabonen waarmee we onze producten maken zullen in 2022 van 100% Europese afkomst zijn. Maar ook de manier waarop de bonen gekweekt worden, is van belang. We zullen hier werken met regeneratieve landbouw, waarbij we de bodem niet uitputten, maar net opnieuw voeden door CO2 op te vangen. Onze producten zijn bovendien ‘sustainable by design’, wat wil zeggen dat ze minder grond, broeikasgassen, energie en water verbruiken dan de dierlijke versies. Ook maken we onze verpakkingen lichter en kleiner, en zowel in onze fabrieken als qua transport zetten we ook in op duurzaamheid.”

Er zijn vandaag steeds meer plantaardige producten te vinden. Is er ruimte voor innovatie in de supermarktrekken?

“Zeker, we moeten verandering blijven ondersteunen en onze producten afstemmen op de noden en verwachtingen van mensen. Wat momenteel heel populair is, zijn de rauwe vleesalternatieven, zoals onze Sensational Burger. Wij zijn voortdurend bezig met innovatie, en binnenkort gaan we nog een stap verder. We introduceren begin 2022 een primeur voor België, waarover we weldra meer kunnen vertellen. Hoe meer we ons gamma uitbreiden, hoe meer mensen zullen kiezen voor plantaardige alternatieven. En hoe vaker we samen plantaardig eten, hoe kleiner onze impact op het milieu wordt.”

Next article