Home » MVO » “Iedereen wint bij een duurzame festivalorganisatie”
Sponsored

Wie regelmatig een evenement bezoekt, zal het beamen: de aandacht voor ecologie en duurzaamheid zit sterk in de lift. Toch is er nog werk aan de winkel. Stijn Lambert, Zero Waste Manager bij Ecofest, legt uit waar de grote voordelen van een duurzame organisatie liggen.

Tekst: Sijmen Goossens

avatar

Stijn Lambert

Zero Waste manager – Ecofest

“Ecofest is een relatief kleine organisatie met ondertussen een behoorlijk imposant klantenbestand. We ondersteunen grote evenementen, zoals Couleur Café en Pukkelpop, maar ook kleinere events bij het implementeren van duurzame maatregelen. Onze actieradius behelst het hele plaatje: coördinatie van afvalbeheer, planning van vuilnisinfrastructuur, begeleiding en uitwerking van duurzame maatregelen, kennisdeling via workshops, enz.”

“Een belangrijke boodschap die we uitdragen, is dat het loont om te investeren in deze maatregelen, zowel financieel (denk bijvoorbeeld aan minder manuren) als qua branding.”

Van slim afvalbeheer tot het ideale bekersysteem

“Door je als organisator te laten bijstaan door een expert, bespaar je jezelf een hoop extra werk en zorgen. Een preventief doordacht materialen- en afvalbeheer zorgt ervoor dat de opruim spectaculair vlotter verloopt. Met de juiste communicatie en sensibilisering sorteert de bezoeker en/of medewerker zelf al het meeste afval. Hierdoor kan zelfs een festival met duizenden mensen op één dag worden opgeruimd. Zo bespaar je vele dure manuren.”

“We zijn daarnaast gespecialiseerd in het verdienmodel van herbruikbare bekers. Onze organisatie is hierrond ontstaan in 2004 en steeds verder uitgegroeid. We stomen organisaties klaar voor het verbod op wegwerp drankverpakkingen vanaf 2020 en staan klanten bij in het doorvoeren van een breed spectrum aan oplossingen voor een duurzame festivalorganisatie. Denk hierbij aan: logistieke optimalisatie, innovaties via ons internationale netwerk, verstandig energiebeheer, noem maar op. Dit alles resulteert in ecologische én financiële winst.”

Adviserend of handen uit de mouwen

“Klanten hebben de keuze om ons in te schakelen als adviseur of als mede-uitvoerders van het hele plan. Doordat we zelf in het werkveld staan, spreken we de taal van de organisator en detecteren we permanent verbetermogelijkheden. Onze sensibiliserende opdracht vervullen we eigenlijk sowieso. Het is onze missie om de geesten van zowel organisatoren als publiek steeds verder te laten rijpen richting ecologisch bewust feesten.”

Met de juiste communicatie en sensibilisering sorteert de bezoeker en/of medewerker zelf al het meeste afval. Hierdoor kan zelfs een festival met duizenden mensen op één dag worden opgeruimd.

“Let wel: we willen nooit belerend of culpabiliserend zijn. Het is juist onze visie dat met de Ecofest aanpak de beleving van bezoeker én organisator verbetert. De publieke opinie loopt ondertussen warm voor duurzaam feesten, dat wordt uitdrukkelijk benadrukt door onderzoeken die we uitvoeren en door marketingexperten. Een voorwaarde voor dit succes is het brengen van een positief verhaal, want dat is het ook.”

Realistisch idealisme

“Uiteraard wil Ecofest blijven groeien om onze bijdrage zo groot mogelijk te maken, maar bij iedere klant is het eigenlijk de bedoeling dat we ons overbodig maken. Wanneer een organisatie uit onze expertise de juiste fundamenten haalt om alleen verder te kunnen, beginnen wij aan de volgende missie. Klanten die nog maar amper over duurzaamheid nadenken, zijn voor ons het interessantst: hier valt de grootste milieuwinst te behalen.”

Next article