Skip to main content
Home » MVO » Op een wetenschappelijk onderbouwde manier naar een positieve bedrijfscultuur
Sponsored

Een Belgisch bedrijf ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde manier om in je organisatie te werken aan een positieve cultuur met patronen en gewoontes die ervoor gaan zorgen dat medewerkers optimaal kunnen functioneren. Meer uitleg door Katrijn Steenbeke en Ann-Sophie Deprez, founding partners bij marbl.

Hoe kunnen bedrijven in de praktijk een positieve cultuur creëren?

Steenbeke: “Met ons concept corporate positivity® brengen we beweging in je organisatiecultuur. We doen dat vanuit de buik van de organisatie. Daar brengen we handvaten en competenties binnen die de individuen en teams in je organisatie helpen om anders naar dingen te leren kijken (denken), nieuw of gewijzigd gedrag in te zetten (doen) en zich ook bewuster te worden rond de kracht van emoties (voelen). Door stap voor stap hierop in te zetten, ontstaan nieuwe gewoontes. En wanneer die gewoontes patronen worden, beweegt de cultuur van je organisatie.”Deprez: “Optimistisch naar een bepaalde context kijken, kan je leren. Je eigen kwaliteiten breder inzetten, kan je oefenen. Bewust kiezen voor positief taalgebruik is een competentie die je kan ontwikkelen. Net die zaken vertalen wij in een 360°-foto, een digitaal leerplatform, workshops, intervisies, coachingtrajecten, enz.”

Werkgevers die investeren in het welzijn van hun werknemers worden beloond met gelukkige, toegewijde en gemotiveerde mensen.

Waarom is het belangrijk om dat op een wetenschappelijk onderbouwde manier aan te pakken?

Deprez: “Door ons te verdiepen in alle mogelijke wetenschappelijke literatuur en onderzoeken en dankzij onze uitgebreide ervaringen bij tal van grote ondernemingen kunnen wij werken rond dingen waarvan reeds bewezen is dat ze een positieve impact hebben op energie in de organisatie, op welbevinden en motivatie. En bijgevolg natuurlijk ook op bedrijfsresultaten.”Steenbeke: “Wij gaan er prat op dat onze wetenschappelijk onderbouwde manier van werken écht impact genereert. Dat bevestigen alvast de vele dankbare verhalen van klanten en medewerkers in organisaties.”

In welke domeinen kunnen jullie hiermee zoal impact genereren?

Steenbeke: “Op vlak van rekrutering helpen we om talenten aan te trekken door een omgeving te creëren waar werken als ‘thuis’ voelt en niet als een loutere ‘passage’ onderweg. Ook de loyaliteit kunnen we verhogen: werknemers zijn graag bij een werkgever waar ze goed worden behandeld en elke dag met plezier naar hun werk kunnen gaan.”Deprez: “Werkgevers die investeren in het welzijn van hun werknemers worden bovendien beloond met gelukkige, toegewijde en gemotiveerde mensen. Een positieve cultuur faciliteert overigens sociale interactie, teamwork en open communicatie. Maar er is ook meer vreugde en energie in een positieve omgeving. Tot slot is de link tussen sterke bedrijfsculturen en hogere productiviteitscijfers zeer duidelijk.

Next article